I paradvåningen fanns stora konstskatter, framför allt Gustav Klimts porträtt av älskade moster Adele – kvinnan i guld. Allt försvann. När Maria 50 år senare sökte sitt arvegods hade Adele sedan länge en hedersplats på ett av stans museer.
En lång och komplicerad rättslig process följde.
Helen Mirren är skarp i konturerna som viljestarka Maria, en överlevare som under ett långt liv med energi och bister humor envist blickat framåt.
När hon bestämmer sig för att försöka få tillbaka Adele tvingas hon se bakåt. Tillsammans med en ung advokat måste hon återvända till barndomsstaden hon aldrig mer ville se.
Ingen mästerlig magi
Väl där känner hon genast igen sig, minns tydligt människor och händelser. Spänningen i tillbakablickarna har ingen mästerlig magi men gjuter ändå grunden för berättelsens växande känslostyrka. Kampen om tavlan blir på flera plan ett sätt att återerövra något av det som för alltid gått förlorat.
Advokaten är en generation yngre och hans resa går från okunskap mot insikt. Ryan Reynolds är ett blekt men stabilt komplement till magnifika Mirren.