”Jimmie” är öppen för många tolkningar

Publicerad

Internationella recensenter har kritiserat ”Jimmie” för att använda vita svenskar för att väcka empati för verklighetens (syrianska) flyktingar. Branschtidningen Screen går till och med så långt att de jämför filmen med den satiriska reklamfilmen i Ruben Östlunds ”The square” där ett blont barn sprängs enbart för att manipulera åskådarens känslor.

Så illa är det absolut inte. Filmen är öppen för många tolkningar, möjligen lite väl många där berättelsen svävar fritt i ett anonymt krig bland okända människor. Jesper Ganslandt håller sig nästan uteslutande till barnets perspektiv och speglar 4-årige Jimmies (regissör Ganslandts egen son Hunter) förvirrade och fragmentariska upplevelser av flyktingströmmen som bytt riktning från det en gång så privilegierade Sverige. 

Jimmie

Drama

JIMMIE

Sverige. Av Jesper Ganslandt. Med Jesper Ganslandt, Hunter Louis Ganslandt, Christopher Wagelin. Längd: 1:30. Från: 11 år.

Den änglalike pojken (som avsiktligt delar namn med SD:s partiledare) flyr med sin pappa (Ganslandt själv) och är så beroende av honom och andras välvilja att det skär i hjärtat. Kameran fångar skickligt och vackert kärleken mellan far och son, där den pendlar mellan ögonblick av ljus och stunder av fasa. Den skyddande pappafamnen. Den sköra gummibåten.

För mig handlar det i slutänden inte alls om att väcka en avdomnad empati, utan att tvingas umgås med insikten att vem som helst en dag kan finna sig på flykt.

”Vem har sagt att just du kom till världen, för att få solsken och lycka på färden” skrev ju Evert Taube en gång. Det är en ganska självklar tanke, som tål att upprepas.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag