"Her"

KÄR I EN RÖST. Joaquin Phoenix gjuter varma känslor i storyn om en mans jakt på kärlek och trygghet.

DRAMA/SCIENCE FICTION

USA. Av: Spike Jonze. Med: Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson, Amy Adams, Olivia Wilde. Längd: 2.06. Barntillåten.

Vi möter Theodore i en nära framtid i Los Angeles där han försörjer sig som författare av handskrivna brev för folk som inte själva kan eller orkar skriva om sina tankar och känslor till nära anhöriga. Han lever ensam efter en uppslitande skilsmässa och grannarna Amy och Charles är hans enda vänner, varför han beställer en OS1, ett artificiellt intelligent operativsystem som han har kontakt med genom en öronsnäcka.

Hon kallar sig Samantha och blir hans konstgjorda hjälpreda med mejl och annat praktiskt samtidigt som hon med sin förföriska röst ger råd och tröst när det gäller Theodores känslor och funderingar kring kärlek och hans havererade äktenskap. Genom att fungera som hans emotionella guide när han känner sig som mest vilsen i tillvaron byter tilliten skepnad till stark kärlek men hur kan man älska någon som inte har en kropp utan bara ett medvetande?

Filmskaparen Spike Jonze hör tillsammans med bland andra kollegerna Michel Gondry och Mark Romanek till en grupp videoregissörer som med experimentlusta och nyfikenhet ofta låtit ytan vara kung över innehållet. Filmerna har imponerat med sitt innovativa berättande och kul idéer men man har inte alltid burit med sig en beständig känsla i hjärtat, något att fundera över långt efter att man lämnat biosalongen.

Med "Her" hittar han helt rätt emotionellt och lyckas tillsammans med sin huvudrollsinnehavare Joaquin Phoenix gjuta varma känslor i storyn om en mans jakt på kärlek och trygghet i sitt artificiella liv. Den har märkliga och till viss del bisarra inslag men Theodores sorgsna framtoning parat med Arcade Fires sällsamma musik och vår egen Hoyte van Hoytemas fina foto gör att man engagerar sig i historien. De görs ibland, de perfekta hybriderna av drama och sci/fi och "Her" hör definitivt till denna kategori!

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA

Scarlett Johansson

Kom in sent i processen och ersatte Samantha Morton som den förföriska rösten i OS1 som Theodore förälskar sig i. Hon är charmig, kul, smart och sexig och det är lätt att förstå att huvudkaraktären förälskar sig i henne vilket är filmens clou.

Amy Adams

En av Hollywoods allra hetaste aktriser porträtterar Amy, the girl next door, grannen som försöker få med Theodore ut i livet igen. En genuin väninna som brottas med dåligt självförtroende och en pojkvän som inte riktigt uppskattar henne.

Joaquin Phoenix

Ett välbalanserat och lågmält porträtt av en man som har så mycket kärlek att ge, vilket är en tillgång när han skriver brev åt andra på jobbet, men som har svårt att komma vidare efter ett havererat äktenskap. Mycket sorg i ögonen men det finns hopp i hans leende.