Av Leif Lindblom.

Med Jonas Karlsson, Josephine Bornebusch, Frida Hallgren, Erik Johansson, Suzanne Reuter, Björn Bengtsson, Jarmo Mäkinen, Maria Kulle, Nour El-Refai.

Längd: 1. 32.

Från: 11 år.

Så bra är skådespelarna

Jonas Karlsson

En av våra stora skådespelare från den yngre generationen som delar sin tid mellan teaterscenen och att agera framför kameran. Med sitt lite veka ansikte kan han spela både ond och god och var gedigen i "Stockholm Stories" häromåret som byggde på hans egen novellsamling. Framstår som lite sorglig i sin tolkning av en man i ett självpåkallat utanförskap men med finsk sisu och gott humör känner man ändå hans glädje över livet i grund och botten.

Josephine Bornebusch

Hon var strålande i dramathrillern "Den som söker" förra året, en filmroll som blev något nytt för hennes karriär. Tyvärr har hon fastnat lite i Mickan-karaktären från "Solsidan" eftersom hon gör den typen så bra och Maria i "Hallonbåtsflyktingen" är åt samma håll. Filmen befäster henne som en utmärkt sidekick i komedier, men det är inget kliv upp på karriärstegen är jag rädd.

Frida Hallgren

Vi har ju ett system där skådisar ofta får samma typer av roller i film efter film, för att de är bra på en viss typ av karaktärer. Frida är den gulliga typen med stort hjärta som alla blir förtjusta i och hon är naturligtvis utmärkt som sjuksyster Lotta, en kvinna som bryr sig om allas välbefinnande. Hon behöver inte gräva så djupt i känsloregistret för att hitta nivån, utan hamnar proffsigt rätt i rollen för denna underhållande komedi.

På något sätt känns det otroligt väl synkat att denna svenska komedi får premiär ett par veckor efter valet. Dessutom passar valresultatet ännu bättre för filmens tema då vi lär känna en man som avskyr sitt sorgliga finska ursprung och älskar det ljusa svenska folkhemmet byggt av socialdemokratin.

I filmens början möter vi en onykter Mikko Virtanen iklädd en Tre Kronor-tröja ombord på en finlandsfärja, han svär åt alla landsmän han möter och till slut går han ut på däck för att kasta sig i plurret. Här tar hans liv en ny vändning då en olycklig svensk man, psykologen Mikael Andersson, har fått samma idé och de två beslutar sig för att Mikko ska ta över Mikaels identitet medan han själv bara försvinner.

Till en början går allt som smort med språket, lägenhet och jobb, men när han ska hälsa på modern på sjukhuset kommer systern Maria dit och nu börjar bekymren. Det visar sig att Mikael inte varit Guds bästa barn och både hon och mamman vill veta vart han tagit vägen, dessutom accepterar hon inte Mikko som sin nye bror. Trösten i bedrövelsen är sjuksystern Lotta som har stora planer för de två med hus och barn, men hur länge klarar han av att ljuga för henne om sin bakgrund och identitet?

"Hallonbåtsflyktingen" lever högt på Jonas Karlssons förmåga att balansera allvar och komik i sin i grunden tragiska karaktär, en man som letar efter sin trygga plats i tillvaron men är för vilse för att veta hur att hitta den. Hans skruvade sätt att försöka anpassa sig lockar till många skratt och för det mesta är humorn på rätt nivå, det är bara vid ett fåtal tillfällen man känner att de skulle hålla tillbaka lite eller helt enkelt klippt bort scenen. Övriga ensemblen är fingertoppskänsligt hopsatt in i minsta biroll, och även om man ganska snart inser vartåt det barkar så blir man underhållen till sista filmrutan. Och det måste väl vara huvudsaken med en komedi.

En kul sidoeffekt var att jag började fundera över det här med grannsämjan med våra nordiska länder, så passande då att jag beställt en biljett till Helsingfors i helgen och kan kolla läget.