Av: Pelle Seth.
Med: Janne Carlsson, Lena Endre, Eva Röse, Henrik Lundström, Pino Ammendola, Magnus Härenstam, Pia Johansson, Rafael Edholm, Danilo Bejarano.
Längd: 1.34

Alla som sett ettan

vet vad tvåan handlar om. Då tävlade två båtar från Stockholm till Göteborg. Nu kör två andra i motsatt riktning. Ettan blev en succé för ett kvarts sekel sedan trots sina brister. Tvåan är bättre.

Anledningarna är flera.

Viktigast är att den här resan mestadels håller ett hyggligt tempo. Förra gången blev Svante Grundbergs kanot ständigt överkörd men lika förbaskat gick filmen ofta ner i paddelfart. Grundberg är med nu också, men mer i marginalen. I marginalen görs också några av filmens klurigare skådespelarinsatser, bäst är Kjell Bergqvists stenstod till slussvakt. Magnus Härenstam spelar på nytt den nitiske kronofogden. Han har byggt upp sin ilska under de 25 år som gått och får dessutom Pia Johansson till assistent. Av det blir både absurd humor och vattenplask.

Förra gången slogs

ett stort och ett litet båtvarv om en arabisk jätteorder. Den här gången är racet en direktsänd dokusåpa. Det betyder snäll tv-parodi och buskis av klass, när energiska producenten Lena Endre lägger sig i och ställer till. Det innebär också att allt inte handlar om de stridande båtarna. Bra så, för motsättningarna mellan det glassiga italienska teamet och det hemvävt svenska är enkla. Papporna som åker bil bredvid kanalen och coachar är skojigare. Loffe Carlssons godmodighet gör sig bra i sammanhanget. Stor film blir det inte men bitvis rolig.