Foto: Photo Credit: Tracy Bennett
 Foto: Photo Credit: Tracy Bennett

Funny people

Publicerad
Uppdaterad
KOMEDI
Av Judd Apatow. Med Adam Sandler, Seth Rogen, Leslie Mann.

Gulliga grabbighetens humorkung Apatow breddar sin repertoar. Från ”40 year old virgin” via ”På smällen” ger han sig nu på ett oväntat allvar utöver sin snopp- och punghumor – som självklart får plats även i den här filmen.

Sandler i huvudrollen spelar en egocentrisk komiker med för mycket pengar och för lite vänner som får beskedet att han troligen kommer att dö i cancer inom kort. Seth Rogen som ung aspirerande ståuppare är i vanlig ordning utmärkt som vanliga killen, Sandler visar på överraskande skarphet i sin roll.

Första halvan är både djupsinnig och rolig, sedan byter filmen spår och blir alldeles för lång och utdragen. Två och en halv timme är för mycket.
Hade Apatow haft vett att kapa slutet och vässat historiens avslutande hade det flugit en fjärde geting här ovanför.
Jenny Rickardson
Jenny Rickardson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag