Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Förbryllande maktspel i ”Mary queen of Scots”

Margot Robbie som drottning Elizabeth I. Foto: © FOCUS FEATURES LLC. ALL RIGHTS RESERVED.
Saoirse Ronan spelar rollen som Maria Stuart i ”Mary queen of Scots”. Foto: © 2018 FOCUS FEATURES LLC. ALL RIGHTS RESERVED.

Det historiska dramat ”Mary queen of Scots” med Margot Robbie och Saoirse Ronan i huvudrollerna är förbryllande. 

”Mary queen of Scots” är en förbryllande film. Den kan liksom inte bestämma sig för om den vill vara en städad skolbok i historia eller ett specialavsnitt av ”Game of thrones”. Vem man ska heja på är dock pedagogiskt förklarat:

I ena ringhörnan drottning Elisabet I av England (spelad av Margot Robbie) – ofruktsam, självisk, täckt av osmickrande smittkoppsärr och så misstänkt lik drottningen i Tim Burtons ”Alice i Underlandet” att det enda som fattas är att hon vrålar ”huvudena av”.

I den andra: Maria Stuart (Saoirse Ronan) – fertil med glowig hud, kaxig attityd, och en progressiv syn på politik som inkluderar allt från typ religionsfrihet till att uppmuntra könsöverskridande identiteter. Hon är praktiskt taget Braveheart – i korsett. 

Tronspelet i ”Mary queen of Scots”

Men livsglädjen ska komma att bli hennes fall. Hon skulle helt enkelt inte ha gift sig, åtminstone inte med lord Darnley. Att hon ändå gör det handlar här mindre om de politiska fördelar han för med sig, och mer om, ska vi säga, lordens orala förmågor…  

Därifrån trappas tronspelet mellan Maria och Elisabet upp på ett sätt som handlar uteslutande om fertilitet och dygd. Elisabet, väljer klokt att inte äkta en man, just för att slippa foga sig, och även för att avsexualisera sin farliga kvinnlighet. Maria går motsatt väg, och tror att hon får övertaget genom att producera en arvinge, men det slutar i stället med slut-shaming hela vägen till stupstocken. Maktens praktfulla salar är helt klart inte stora nog för två kvinnor. En måste bort – på bekostnad av den andra. 

Detta är inte ett helt tokigt perspektiv. Men ”Mary queen of Scots” växer liksom aldrig i sin pråliga kostym, och att maktspelet blir i stället  förenklat och utan den raffinerade finess som vi hittar i likaså bioaktuella drottningdramat ”The favourite”.

Helheten blir splittrad

Istället får vi med överdriven exakthet tröska igenom de politiska svängningarna i England under sent 1500-tal, innan nån ruskar liv i oss med blodsutgjutelse och lite komplicerat kittlande våldtäkt à la ”Game of thrones”. Helheten blir splittrad. Men för den som bara vill njuta av att se två magnifika skådespelerskor söka systerskap och svassa omkring i Oscarsnominerade kostymer och peruker, kan det absolut vara ansträngningen värt.

MARY QUEEN OF SCOTS

Historiskt drama

Storbritannien, USA. 

Av Josie Rourke. 

Med Saoirse Ronan, Margot Robbie, Guy Pearce, David Tennant. 

Längd: 2:05. 

Från: 15 år.

 

 

Så bra är skådespelarna:

Margot Robbie

Det är förstås inte lätt att framstå som mänsklig, när någon spökat ut en i illorange peruk och vitt smink, så att tankarna närmast går till clownen i ”Det”. Men Robbie gör ett utsökt jobb, som för tankarna lite till ”I, Tonya”.

 

Saoirse Ronan

Den redan trefaldigt Oscarsnominerade 24-åringen har en sympatisk aura, som knappas går att värja sig mot. Hennes Mary är rena Jeanne d’Arc, men med större intresse för män än en helgongloria. Upprorisk skotska är dessutom alltid trevligt.