Flickan som lekte med elden

Publicerad
Uppdaterad
THRILLER
Sverige. Regi: Daniel Alfredson. Med: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Per Oscarsson, Lena Endre.

Det borde vara omöjligt att misslyckas med "Flickan som lekte med elden".
I mitt tycke den bästa boken i succétrilogin, där Lisbeth Salander står i centrum. Vi får veta mer om hennes barndom och får ledtrådar till varför hon är den hon är. Pusseldeckardramat i den första boken är borta till förmån för en mer originell berättelse. Tyvärr lever filmatiseringen inte upp till förväntningarna.
Inledningen är direkt seg och ofokuserad. Ett stort problem är tempot. Woody Allen har sagt att han efter inledande repetitioner ofta brukar be sina skådisar att göra samma sak en gång till, fast dubbelt så snabbt. Det hade Flickan som lekte med elden" också tjänat på.

Ta detta eviga fikande. När handlingen återkommande avhandlas över en kopp kaffe, eller bara sittande vid ett bord - händer ingenting.
Det är först när Noomi Rapace släpper loss som det börjar röra på sig. En hämndsökande Lisbeth i fullfjädrad krigsmålning eller en småleende Lisbeth på motorcykel, efter att ha gett två motorcykeldrägg vad de förtjänat, är filmens räddning.
Även Paolo Robertos entré sätter fart. Hans uppdykande bryter för ett ögonblick den filmiska illusionen. Precis som i romanen är det nästan komiskt att han dyker upp i en hjälteroll.
Men det funkar fint.

Michael Nyqvist däremot, känns märkligt frånvarande och bidrar inte till att höja spänningsnivån. Inte heller Lena Endre kommer till sin rätt i sin väldigt beskurna roll.
Den här filmen var från början tänkt för tv, med allt vad det innebär. Det märks.
Även om den tar sig i slutet känns det mer som en lagom söndags-Beck än en dramatisk storfilm.
Och Stieg Larsson är inte lagom. Han har blivit ett fenomen över hela världen genom sin förmåga att direkt greppa läsaren och inte släppa taget.
Men den nerv som driver berättelsen framåt i boken återfinns inte i filmen. Här sitter en disträ Michael Nyqvist och fikar och det bådar inte gott för upplösningen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag