"Ett hål i mitt hjärta"

Sverige. Av Lukas Moodysson. Med Thorsten Flinck, Björn Almroth, Sanna Bråding, Goran Marjanovic. Längd: 1.38.

DRAMA

Porrfilmsregissör Flinck och hans aktörer Bråding och Marjanovic är instängda i en sunkig lägenhet tillsammans med regissörens tonårsson, Almroth. Det låter som utgångspunkten för en dokusåpa. Men den som tycker att "Big brother" är helvetets förgård upptäcker snart att Moodysson tagit steget ända in. Här väntar ett orgiastiskt inferno med hög äckelfaktor – kiss och spyor, blod och inälvor. Poeten Moodysson har förr mest filmat på prosa. Här är tonårsrevolten i "Fucking Åmål" och 70-talsnostalgin i "Tillsammans" långt borta – även den kyliga indignationen i "Lilja 4-ever" är ersatt av bildspråk och berättargrepp som inte i onödan särar på mardrömmar och mardrömslik verklighet. Det blir medvetet groteskt och är ofta plågsamt att se. Skådespeleriet är avklätt – porrinspelning pågår – men också i andra meningar naket. Thorsten Flinck påminner oss om att han är betydligt större än sin högljudda image, Sanna Bråding får rimligen sitt genombrott. Genom sörjan leder Moodysson sina aktörer fram mot smärtpunkten, där gamla övergrepp leder fram till nya och förtvivlan blir allas arvedel. Personligheterna är deformerade, synen på sexualiteten sargad. Männen förnedrar, kvinnan låter sig förnedras. Den arme tonåringen värjer sig så gott han kan med freestyle och stängd dörr. Omskakande – och provocerande på ett sätt som i gångna tider skulle ha piggat upp filmcensuren. Folkets kärlek lär Moodysson inte kunna räkna med den här gången.