Jake Gyllenhaal

Spelar övertygande polisen Brian med ambitioner och en sårbarhet som döljs bakom marinkårssnaggen.

Michael Peña

Gör rollen som Mike och agerar ganska lågmält men med stor närvaro. Samspelet med Gyllenhaal är exemplariskt.

Anna Kendrick

Spelar Brians girl next door-flickvän från den akademiska världen, ofarlig och ganska ospännande.

Polisfilmer är en populär genre, vi får oss till livs ett gäng per år och de håller sig ungefär inom samma välbekanta ram – två snubbar är partners inom poliskåren. Den ene med lite kortare stubin, den andre eftertänksam, en med stadigt familjeliv, den andre en sökare, de har kamperat i den blåvita i några år, de går på varandras släktmiddagar, är oskiljaktiga både på jobbet och utanför, i det närmaste. Och man skulle kunna lägga ”End of watch” till genre som ännu en, men regissören/manusförfattaren David Ayers historia höjer sig över mängden.

Platsen är Los Angeles bakgård, långt från Hollywood och den glassiga kaliforniska solkusten. Här kämpar poliserna Brian och Mike tappert mot gängen som försöker förgöra både varandra, och poliskåren, om de måste. Duon möter hårda typer med hårda nypor, gör tillslag mot familjer som låser in sina barn, tar sig in i övergivna byggnader som ruvar på livsfarliga hemligheter, och så hanterar de kollegor som både risar och rosar deras verksamhet.

Ständig iakttagare i polisarbetet är filmkameran som dokumenterar deras vardag, från omklädningsrummet till biljakter och gripanden - det är skakigt och nära och självupptaget. Även skurkarna filmar sin verksamhet och man undrar för vem the final cut är ämnad…

Det blir lite tjatigt med kameran som följeslagare hela tiden, birollerna är ganska slätstrukna och handlingen skulle behövt en injektion av något mer, kanske lite självkritik.

Den största behållningen är relationen och dialogen mellan vännerna, och scenerna där varken vapen eller våld förekommer är de som berör mest. David Ayer har visserligen gjort en hyllningsfilm till LAPD men framförallt är det här en bromance som man tar på allvar. Scenariot och huvudpersonerna känns trovärdiga och då glömmer man gärna att skurkarna är stereotyper av värsta sorten, en av dem så ond att han kallas Big Evil, och att det blir en del polisiärt ryggdunk som man lätt kunnat klara sig utan.

Det är obehagligt spännande ända till slutet och det är hög klass på samspelet mellan Gyllenhaal och Peña.