En vacker symbol för längtan och existens

Publicerad

I Indien finns ett fascinerande system för att fruar ska kunna förse sina män med lunch, även när de jobbar långt hemifrån. Budfirmor levererar maten varm till makens arbetsplats och återlämnar sedan den tomma matlådan till hemmet.

"The Lunchbox" kretsar kring hemmafrun lla som står i sitt kök och sörjer den frusna relationen med sin man. Hon hoppas vinna tillbaka hans kärlek genom att göra det hon är bäst på: himmelskt god mat.

Komiskt påhejad av den pratskrikande grannfrun genom fönstret, lagar Ila de delikata luncherna som av misstag istället hamnar hos den surmulne änklingen Sajaan.

Små lappar skickas fram och tillbaka i lunchlådan mellan Sajaan och Ila, vilket leder till en långvarig lapp-växling om livet. En tröst i ensamheten för båda.

Vacker symbol

Innehållet i lunchlådorna säger allt om Ilas känslor och tankar för dagen och Sajaan öppnar dem som i en helig ritual. Det är lika spännande varje gång och så sinnligt, att man tycker sig känna dofterna och smakerna som finns därinne.

Maten blir en vacker symbol för längtan, strävan och mänsklig existens.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag