Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Dom över död man"

Foto: Nille Leander

FAKTA

DRAMA

Land: Sverige.

Av: Jan Troell.

Med: Jesper Christensen, Pernilla August, Björn Granath, Ulla Skoog.

Längd: 2.04.

Från: 7 år.

Så bra är skådespelarna

Jesper Christensen

Jan Troells favoritdansk har lätt brytning i rollen som Torgny Segerstedt, det saknar betydelse. Viktigt är däremot att han lyckas förmedla både storheten och litenheten hos den aristokratiska personligheten - ofta på samma gång.

Pernilla August

Inledningsvis skamlöst storslagen som styrelseordförandens fru och redaktörens älskarinna, både pengarna och männen är hennes. Sedan tvingas hon krympa ihop till just ingenting - ett svårt förvandlingsnummer.

Björn Granath

Ordföranden i tidningsstyrelsen står trygg och stabil mitt i stormen. En dyrkare av det goda livet som inte störs av att redaktören söker strid, och som inte låter sin fru komma i vägen för vänskapen.

Ulla Skoog

Synnerligen speciell insats som Torgny Segerstedts försummade och förnedrade hustru Puste. En balansakt på slak lina - skulle när som helst kunna störta ner i patetiskt överspel men behåller värdigheten så länge hon är med.

Torgny Segerstedt hatade Hitler. Han älskade kvinnor, men de bleknade bort i tur och ordning. Känslan för Hitler förblev stark in i döden.

"Herr Hitler är en förolämpning" skrev han 1933 om den nye tyske diktatorn, och han fann aldrig skäl att ändra omdömet. Som huvudredaktör för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning drev han en konsekvent linje. Nazisterna rasade och statsminister Per Albin Hansson befarade att Segerstedt skulle dra in Sverige i andra världskriget. Tidningen censur-erades och kung Gustav V kallade den odiplomatiske publicisten till slottet för att tala honom till rätta. Men Segerstedt vek sig inte, han fortsatte att skriva.

Troell, som utgår från Kenne Fants biografi, berättar allt detta - men egentligen något helt annat.

 

Han visar hur den modiga kampen utkämpas av en person som privat är tyngd av värkande samvete och olösta konflikter. Livet med fru, barn och dyrkade hundar är långt ifrån perfekt. Mer eller mindre öppet lever han dubbelliv - frun till hans nära vän, som dessutom är tidningsstyrelsens ordförande, är hans älskarinna. Alla i den göteborgska societeten vet - hemma lider den försmådda och själv håller han på att gå sönder.

Då blir kampen mot Tredje riket en befrielse - där är rätt rätt och fel fel.

 

Troell är 81 fyllda och sedan nästan 50 år en unik berättare - den lugna rytmen ger skådespelarna utrymme och bilderna är typiskt troellska även om han den här gången haft fotohjälp av Mischa Gavrjusjov. Med osviklig precision fångar de den yttre stridens eufori likaväl som det inre kaosets olösliga kval.

Den göteborgska överklassens säregna charm porträtteras med glansfull och tidstrogen stilsäkerhet.

Länge finns styrelsens ordförande troget vid huvud­redaktörens sida. Att annon­sörer flyr ser han som ett bekymmer, men att hans egen fru finner den stridbare redaktören spännande tar den äkta mannen med största ro - hon räcker för båda.

Mot slutet finns just inget kvar - Hitler är krossad.