Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Cloud Atlas

Hopp i historien. Tom Hanks och Halle Berry spelar flera olika karaktärer i olika epoker i "Cloud Atlas". Foto: Jay Maidment

Sci-fi drama

USA. Av Lana Wachowski, Andy Wachowski, Tom Tykwer. Med Tom Hanks, Susan Sarandon, Halle Berry, Hugo Weaving, Jim Broadbent, Ben Whishaw, Hugh Grant. Längd: 2.52. Från: 15 år.

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA

Tom Hanks

Är skicklig på att förvandla sig till olika karaktärer. Har mest slipad skådespelarteknik.

 

Susan Sarandon

Hon har mest biroller och är bra, men lämnar inget bestående intryck.

 

Ben Whishaw

Hans roll som kompositören både berör och fascinerar. Det avsnittet fungerar bäst.

 

Halle Berry

Hon spelar likadant i alla roller. Är inte speciellt nyanserad.

 

Hugh Grant

Ondsint och väldigt obehaglig som sådan. En förvånande talang.

 

 

Tjugo minuter in på ”Cloud Atlas” och jag lyckas inte greppa vad jag tittar på. Filmen har enorma ambitioner och förväntningar på publiken med sina sex historier som spänner från år 1849 till 2346, där huvudrollsinnehavarna spelar upp till sju olika roller var.

 

Deras ageranden i ett liv skapar ringar på vattnet i ett annat. En ondskefull mördare i en tid är en hjälte i en annan tid. Nuet, dåtiden och framtiden pågår parallellt i en icke-linjär tidsymd där orsak och verkan spelar den stora rollen.

Men uppmärksamheten riktas i stället mot maskörernas arbete – till att försöka lista ut om det verkligen är Tom Hanks som spelar en viss roll. Konstatera vilken ful näsa Susan Sarandon har och hur olik Hugh Grant är sin tidigare karaktär.

Tom Hanks är särskilt skicklig på att byta skepnad, medan Halle Berry verkar spela samma roll hela tiden.

 

Vissa delar biter sig fast. Som historien om en jagad homosexuell kompositör (Ben Whishaw) som skapar en symfoni som har tillkommit på ett mystiskt sätt. Eller juristen som seglar över Söderhavet på 1800-talet och blir förgiftad av en läkare. En farsartad nutidshistoria om en förläggare som tar in på ett vårdhem, är också rolig. De är behållningen i filmen.

Ett mordmysterium i San Francisco på 70-talet är däremot segt och likaså berättelsen om en stam som bor i ett post-apokalyptiskt Hawaii. Och en framtidsvision som utspelar sig Neo Seoul i Korea där en mänsklig klon startar revolution känns mest trött.

 

Tanken med alltings samband är intressant – och är säkert ännu mer rafflande i David Mitchells bok som är förlagan. Här drunknar budskapet i den stora antalet historier och förklädnader.

Regitrion – syskonen Wachowski som gjorde ”The Matrix” och ”Spring Lola”-regissören Tykwer verkar ha varit förblindade av entusiasm när de genomförde det här ostyrda mastodont-projektet.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!