"Catwoman"

USA. Av Pitof. Med Halle Berry, Sharon Stone, Benjamin Bratt. Längd 1.30.

ACTION

Halle Berry vann en Oscar 2002. Det är bara två år sedan.  Det är helt obegripligt att greppa när man ser henne på alla fyra klädd för en kväll av radhus-s&m i "Catwoman". I fransmannen Pitofs väldigt fria tolkning av tjuven från "Batman" så är Catwoman ett offer för skönhetsindustrin.  Sharon Stone och Lambert Wilson ("Matrix") ligger bakom en dödlig föryngringskräm och Berrys blyga kontorsslav Patience måste stoppa dem. Först när en katt väcker henne till liv med en Whiskas-doftande mun mot mun så förvandlas hon till pisk- och läderutrustade missen Catwoman. Halle Berry skulle lätt ha kunnat upprepa sin roll i "Monster’s ball" för rollen som Patience. Kvinnorna är samma typ av hämmade och överkörda offer. I stället verkar Berry fullständigt förvirrad över vad hon ska göra utöver att smyga som en siames. Det känns som en audition till "Cats". Problemet är att manuset aldrig bryr sig om att förklara filmens huvudperson. Hon har en piska. Hon gillar tonfisk på burk. Hon får mängdrabatt på Skinnvaruhuset. Djupare än så blir det aldrig. Det hjälper naturligtvis inte heller att actionscenerna är hopplöst daterade.  Det brukar annars vara ett bra sätt för actionfilmer att kompensera bristfälligt manus. Och när en stor del av filmen handlar om att Catwoman löper så förstår man varför Nicole Kidman hoppade av huvudrollen. "Catwoman" var en av sommarens största floppar i USA. Och först nu får den lite motvilligt och i mindre skala svensk premiär. På de första, annars mest inkomstbringande 13 dagarna i USA, drog filmen bara in en tredjedel av de 800 miljoner den kostade att producera. Kritiken var brutal. Den hette "kattastrof" och att "katten är en kalkon".  "Catwoman" förtjänar varenda dålig ordvits du kan hitta på.