Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Blondie"

Carolina Gynning i "Blondie".

DRAMA

"Blondie"

Land: Sverige.

Av: Jesper Ganslandt.

Med: Carolina Gynning, Helena af Sandeberg, Alexandra Dahlström, Mari Göranzon, Olle Sarri.

Längd: 1,28.

Från: 7 år.

Så bra är skådespelarna

Marie Göranzon

Magnifik som änkedrottningen i det pampiga huset, grandios och självsäker även när hon är som mest förvirrad.

Helena af Sandeberg

Storartat energiknippe i ständig rörelse – stolt över döttrarna, missnöjd med maken, redo för nytt liv.

Carolina Gynning GGGG

Hård och sårbar och alldeles trovärdig som kantstött skönhet, tämligen vilse i den lilla världen likaväl som i den stora.

Alexandra Dahlström

Stillsamt rörande som blyg och tillbakadragen lillasyster – hennes bästa roll sedan "Fucking Åmål".

Olle Sarri

Övertygande deppig och kraftlös, en snäll pappa och oföretagsam make bara långsamt medveten om att frun och livet flyr.

I tidiga tonår blev hon utslängd till en internationell modellkarriär, sedan har hon aldrig riktigt hittat hem. Nu ska hon träffa sina systrar och gratta mamma som fyller år och har stort kalas.

Plats för det oväntade.

Den största överraskningen visar sig vara Carolina Gynning, som gör rollen. Inte så att hon glänser över sina rutinerade motspelare, men hon håller deras klass. Och den är hög.

Det säger en del om begåvning, liksom om regissören Jesper Ganslandts förmåga att hitta rätt aktörer och sedan använda dem på bästa sätt.

Efter "Farväl Falkenberg" och "Apan", för att inte tala om "Skinnskatteberg" och "Filmen jag inte pratar om längre", kan "Blondie" tyckas konventionell – vuxna barn som samlas när en förälder fyller år är inte direkt sällsynta på bio.

 

Ändå är det här Ganslandts mästarprov. Skådespelarna är del av en helhet där bilderna är viktigare än dialogen och musiken anger tonen i ovanlig grad – "Sound of music" är nästan ett familjetrauma.

Sammantaget en komposition kring tre systrar och en dominerande mamma som håller på ett tappa greppet.

Den handlingskraftiga, som ordnar allt men aldrig tagit sig loss från mor, håller på att bryta med sin egen familj i stället – mannen har förlorat attraktionskraften och hon smiter till en sexig arbetskamrat så snart hon kan. Han är för övrigt maken tämligen lik.

Lillflickan är plågad av ångest och osäkerhet och har dragit sig undan till London. Men hon är förstås hemma för kalaset.

Rollfördelningen kan påminna om Maria Bloms "Masjävlar", men miljön är "finare" och berättarstilen en annan. Inga urladdningar som i danske Thomas Vinterbergs "Festen" behövs.

Men Linda Wassbergs foto kan föra tankarna till Lars von Trier. I hennes magiska bilder finns harmoni samtidigt som de är laddade av spänningar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!