Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Änglavakt

Michael Nyqvist och Izabella Scorupco spelar huvudrollerna i filmen.Foto: SF
DRAMA
Regi: Johan Brisinger.
Åldersgräns: 7 år.
Längd: 1.33.
Land: Sverige.
Sverigepremiär: 19 mars.
Distributör: SF film.
Ernst och Cecilia (Michael Nyqvist och Izabella Scorupco) lever ett perfekt liv men när en olycka inträffar ställs relationen på sin spets. Deras olika sätt att se på livet - han är rationell och jobbar på försäkringsbolag medan hon är lite flummigare och tror på ödet - blir plötsligt ett stort problem. Då dyker en skum fransman upp och Cecilia blir övertygad om att han är sänd till dem från högre makter, för att hjälpa.

Det kvasireligiösa budskapet - tappa aldrig hoppet - är lätt jobbigt framfört av den mystiske främlingen, gång på gång.
Han spelas av franska skådisen Tchéky Karyo genom en uppvisning i klyschigt fransk beteende. Det dricks starkt kaffe, sörplas rödvin och förmedlas visdomar på franska, som alla inblandade förstår utan problem.
Det är bara en avslutande joint till middagen som fattas.
Riktigt vad han vill är rakt igenom oklart och när han börjar dansa "livsbejakande" i parets vardagsrum utbrister Michael Nyqvist till slut "vad i helvete", och då är man beredd att hålla med.

Regissören Johan Brisinger ("Underbara älskade" och kortfilmen "En del av mitt hjärta") har en egen melodramatisk stil i det svenska filmlandskapet. Han omfamnar de stora känslorna och han bjuder på tragik och sönderslitna familjer i sorg.
Allt ackompanjerat av stråkar, designat så att publiken ska grina ordentligt, vilket den också gör. Den här gången är det dock ganska finesslöst och platt - både storyn och skådespeleriet.

Självklarheter påpekas både en och två gånger, som det olycksbådande i att Ernst har "det perfekta livet" och att den mystiske främlingen "vill hjälpa".
Att det i slutändan handlar om att det är Nyqvists rollfigur som ska omvändas, och visa sina känslor, eftersom det är det "rätta" sättet att sörja känns till slut provocerande. Låt karln hantera sin sorg i fred, vill man utbrista. I pressmaterialet förklaras historien som "en saga". Men även i sagor kan man ställa krav på oväntade vändningar och karaktärer vi kan tro på.
I alla fall de som blir klassiker.

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA:


MICHAEL NYQVIST

Det påtalas flera gånger att Ernst inte tror och hoppas utan håller sig till fakta. Sam-tidigt är han en far som riskerar att förlora allt. Men av allt detta syns inte mycket i Nyqvists ansikte. Han är märkligt återhållsam, nästan som ett vitt papper i sitt spel.

IZABELLA SCORUPCO

Spelar Cecilia, som redan under förtexterna förklarar att det är viktigt att använda sin högra hjärnhalva, den kreativa, så att vi inte ska missa att hon minsann är öppen för lätt övernaturliga upp-levelser och ödestro. Scorupco fungerar i rollen, som dock är i naivaste laget.

TCHÉKY KARYO

Den franske stjärnan brukar spela skurkar, här gör han en godhjärtad ängel som gillar välgjord espresso och försöker förmedla livsglädje genom gott vin, dans och sightseeing. Han gör så gott han kan men har en ganska hopplös roll. 2 getingar 2 getingar 2 getingar