"2 guns"

Denzel Washington och Mark Wahlberg.

ACTION

USA. Av Baltasar Kormákur. Med Mark Wahlberg, Denzel Washington, Paula Patton, Bill Paxton, James Marsden. Längd: 1.49 Från: 15 år.

Det börjar lite segt och halvtråkigt. Två smågangsters - den ene lite klokare, coolare, den andre halvkorkad och impulsiv - jobbar för iskall storgangster som blåser dem på en kokainleverans. Introt är sövande välbekant om den omaka duon som trots allt hänger ihop och man börjar tidigt tappa hoppet. Men så visar det sig att ingen av huvudpersonerna är vem de utger sig för att vara, tempot skruvas upp och regissören får igång en glimtvis underhållande actionhistoria kryddad med en handfull småroliga replikskiften.

För andra gången jobbar Baltasar Kormákur med Mark Wahlberg ("Contraband") som här får sällskap av Denzel Washington - en tung duo som borde dra hem den serietidningsbaserade historien med lätthet. Och visst finns viss dynamik dem emellan när filmen tar en annan tur än den förutsägbara (vilket tyvärr all förhandsreklam avslöjar!). Behållningen är dock en skurkaktig bifigur spelad av "Big Love"-stjärnan Bill Paxton. Hans svettiga, iskalla Earl är perfekt obehaglig utan att gå över gränsen.

Kormákurs medarbetare utgör en samling veteraner med lång erfarenhet både på och utanför filmduken men produktionen orkar inte lyfta och hamnar långt ifrån regissörens förra film, sevärda "Djupet".