Kiss spelar på Scandinavium i Göteborg Foto: JOHAN VALKONENKiss spelar på Scandinavium i Göteborg Foto: JOHAN VALKONEN
Kiss spelar på Scandinavium i Göteborg  Foto: JOHAN VALKONEN
Kiss i Scandivanium Foto: JOHAN VALKONENKiss i Scandivanium Foto: JOHAN VALKONEN
Kiss i Scandivanium Foto: JOHAN VALKONEN
Omkring 11 100 personer hade kommit för att se rockbandet. Foto: JOHAN VALKONENOmkring 11 100 personer hade kommit för att se rockbandet. Foto: JOHAN VALKONEN
Omkring 11 100 personer hade kommit för att se rockbandet. Foto: JOHAN VALKONEN
Kiss i Scandinavium Foto: JOHAN VALKONENKiss i Scandinavium Foto: JOHAN VALKONEN
Kiss i Scandinavium Foto: JOHAN VALKONEN

"Det här var ju
faktiskt kul, Kiss"

Publicerad

GÖTEBORG. Samma sminkade rocklegendarer, samma gamla scentricks som senast.

Men i ett fullsatt Scandinavium blir det ändå annorlunda.

För det här var ju faktiskt kul, Kiss.

Konstigt, det här med konserter.

För trots att låtlistan är snarlik den i Stockholm i fredags och trots att alla effekter smäller av på exakt samma sätt som i Tele 2 Arena, är Kiss en roligare upplevelse i Göteborg.

Att säga att ett band med drygt fyrtio år på nacken nu är mer varma i kläderna efter spelningar i Oslo och Horsens i veckan, på en turné som rullat i månader, är förstås ren idioti. Men det är något med laddningen i luften som märks i inledande “Deuce” och när Stanley eldar igång publiken inför “Lick it up”. Ett rutinerat band som Kiss märker förstås energin och gör den till sin. Redan efter en minut är Stanley nere på knä och Simmons slickar bassträngarna. Då är det mycket lättare att förtränga Stanleys ansträngda stämband eller att Kiss bäst före-datum sedan länge passerat.

Kiss känns mer lekfullt

Under en timme och fyrtiofem minuter visar Kiss att de fortfarande är en tjänlig produkt. Sedan gör det även sitt till att de tajtar till setet genom att skippa en svajig “Love Gun”. Det känns även lite mer lekfullt ikväll inom affärsbolaget Kiss. Under Thayers solo i “Shock me” står Stanley, 65 år gammal, och kastar plektrum på trummisen Singer.

Kiss

Kiss

Scandinavium, Göteborg

Publik: 11 117 (slutsålt)

Vem: Kvartett med rötterna i New York. Populariserade smink och scenshow i hårdrocken. Valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 2014. Består sedan 2004 av originalmedlemmarna Paul Stanley (gitarr, sång) och Gene Simmons (bas, sång) samt nytillskotten Eric Singer (trummor) och Tommy Thayer (gitarr).

Vad: Sista spelningen i Skandinavien för  “KISS World Tour” som senaste veckan tidigare bl a nått Helsingfors och Stockholm med i det närmaste slutsålda konserter.

För både gamla och unga

Mycket av låtarna går ut på att Paul och Gene ställer sig i mitten av scen och poserar stilla som två vaxdockor (den ena med tungan ute). Och varför inte. Det här är på sitt sätt levande rockhistoria som ställs ut för både gamla fans och förstagångsbesökare.

I “Cold gin” vänder jag mig om. Där står en kille på kanske fem år står med en ny Kiss-tröja stor som en kaftan och med en liten plastbas i händerna. Det här lär vara hans första Kiss-gång och killen rockar precis som idolerna däruppe. Där finns anledningen till att Stanley framåt slutet kan lova att de nog kommer tillbaka snart.

Och varför inte, som sagt. Det här var ju rätt kul.  

KISS Låt för låt:

Deuce

Entrén från takhöjd är beprövad men likväl snygg.

 

Shout it Out Loud

Redan mer energi i luften än senast i Stockholm.

 

Lick it Up

Stanley eldar på publiken, sedan eld och grön laser.

 

I Love it Loud

Simmons tar över taktpinnen, Stanley går ner i halvspagat.

 

Firehouse

Pauls röst försvinner men eldfängd boogierock slätar över.

 

Shock Me

Var är Ace?

 

Flaming Youth

Vintage Kiss på storskärmen, inte största stunden från klassikern “Destroyer”.

 

War Machine

Blodigt yxbas-solo, stabilt riffande.

 

Shandi

Vi får en halv bagatell, med Paul ensam med gitarr och publiken.

 

Crazy Crazy Nights

Kiss som mest daterad, trots att låten är bland de yngre ikväll.

 

Cold Gin

Här och nu låter Kiss riktigt bra. Riffet försämrar inte saken.

 

Say Yeah

Mest en utdragen allsångsövning.

 

Psycho Circus

Stanley flyger ut till mitten och äter upp publikresponsen.

 

Black Diamond

Svår att misslyckas med. Kiss som visuellt bäst.

 

Rock and roll all nite

Konfetti, nöjesfält-feeling och ramalama.

 

I Was Made for Lovin’ You

Disco med skakig röst och taktfasta explosioner.

 

Detroit Rock City

Scandinavium ylar av lycka, Kiss går av med stil.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag