Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Det är underhållande från start till mål"

Till skillnad från en rad kolleger före honom väljer Orup att inte komplicera saken, skriver Anders Nunstedt.

Han har inget nytt material att komma med. Knappt ens ett manus.

Men han har en fenomenal pophistoria att berätta.

Frågan är om Orup någonsin varit mer underhållande än vad han är i höstens soulfyllda hitföreställning.

SHOW

Orup "Viva la pop"
Börsen, Stockholm
Publik: Cirka 750.
Vem: Thomas "Orup" Eriksson, 55-årigt popess från Huddinge som gett ut nio soloalbum. Snart kan han ses på TV4, som en av artisterna i "Så mycket bättre".
Vad: Första egna krogshowen - efter en julshow på Grand Hôtel i Stockholm, och en succékantad föreställning tillsammans med Lena Philipsson.

Betyg låt för låt

"Lita aldrig på gifta män"

Ett shownummer inleder showen. Gott så.

"Är du redo?"

Tiomannabandet jobbar för högtryck. Karin Hammar lirar stans coolaste trombonsolo.

"Min mor sa till mig"

Hela blåssektionen tutar på. Motownkalaset är igång på allvar.

"Ny radio"

60-talspop från slutet av 90-talet.

"Sjung hallelujah"

Mysig soulmacka med extra allt. Pepprad med ett salt saxsolo.

"Trubbel"

Ensam med akustisk gitarr låter Orup som George Michael.

"Som isarna"

Ensam med elgitarr låter Orup som Prince.

"Vid min faders grav"

Storbandet kommer tillbaka och litat storbandssoul.

"Du är i himmelen"

R’n’b-Orup med fint driv och älskvärd gubbfalsett.

"Baby"

Den koreograferade dansen uppe på scenen vs den stökiga spontandansen bland publiken.

"Stanna hos dig"

Härlig funkpop med Jessica Marberger i den kvinnliga huvudrollen.

"MB"

Krånglig blåsfest som blir till invecklat barnkalas när Orup delar upp lokalen i två delar och leder allsång.

"Magaluf"

Börjar som tillbakalutad loungepop, slutar med ett utdraget publikfrieri.

"Jag blir hellre jagad av vargar"

Börjar som "You can’t hurry love", slutar med ny allsång.

"Då står pojkarna på rad"

Ännu en Orupklassiker som mår förträffligt av att ramas in av det soulglada bandet.

Extranummer:

"Regn hos mig"

Kvällens finaste stund. En tidlös favorit som gärna kunde fått pågå ännu lite längre.

"Huddinge"

Orup pendlar från förorten...

"Stockholm"

...in till storstan. En resa som slutar lyckligt; med disco.

"Upp över mina öron"

Schlagerpop som glädjechockar delar av publiken. Men arrangemanget tål att filas på.

"Från Djursholm till Danvikstull"

Extra extranummer. Orup förseglar succépremiären med en stockholmsjazzig långpromenad.

Till skillnad från en rad kolleger före honom väljer Orup att inte komplicera saken.

"Viva la pop" bjuder inte på några fantasifulla peruker, gamla kostymer eller ambitiösa videosekvenser. Heller inga noggrant repeterade anekdoter.

Kort efter att Orup äntrat scenen till signaturen från "Snobbar som jobbar" konstaterar han att det inte finns plats för några "ändlösa monologer om min barndom" i den här krogshowen.

I själva verket blir det inte ett ord. Snudd på snopet. Jag hade gärna hört de bästa berättelserna bakom hans mest kända låtar. Lyssnat uppmärksamt på storyn bakom den fåfänga USA-satsningen. Hade funnit det spännande att höra hur det var när allt plötsligt small till och solokarriären tog fart sedan Orup lärt sig pophantverket efter att länge ha kultharvat i band som Intermezzo, Ubangi och Thereisno Orchestra.

Men klaga. I stället bjussar huvudpersonen på en nostalgisk men färgsprakande tidsresa till en period i svenskt musikliv där han var såväl obestridlig soulmagister som ohotad popinnovatör.

Hade inte grundmaterialet varit så starkt, och passionen till låtarna så het, hade det lätt kunnat bli finlandsbåt av det hela. I stället blir hela showen ytterligare en bekräftelse på Orups lyhörda pophjärta och vassa intuition. Han är, som det mycket riktigt står i programmet, lika folklig som sofistikerad.

Och helt i den andan väljer han att fylla hitsen med uppspelt soulglädje som landar förträffligt i 2014. Det finns inte en sekund där Orup och bandet inte står på tå, och i den intima lokalen känns det stundtals som om orkestern sätter sig ner vid borden, fäller ut sina svängiga r’n’b-paraplyer över drinkarna och kolsyrar hela lokalen tills den tokbubblar av kollektivt lyckorus.

Det är underhållande från start till mål. Det vore bara snobbigt att kräva annorlunda.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!