"Bohemian Rhapsody" saknar nästan djup helt

Faktiskt är tänderna det första som drabbar mig. Filmen har lagt så mycket krut på Freddie Mercurys överbett att han i kombination med skådespelaren Rami Maleks spensligt energiska kropp, framstår som ett slags dekadent Lille Skutt. De där sockbitsformade sakerna passar helt enkelt inte in, vilket även kan sägas om en del annat i denna klichéfyllda rockbiografi.

BOHEMIAN RHAPSODY

USA. Av Bryan Singer. Med Rami Malek, Lucy Boynton, Ben Hardy, Joseph Mazzello, Aidan Gillen. Med Längd: 2:14. Från: 7 år.

Faktum är att det måste vara något av en bedrift att göra berättelsen om Mercury som kom som flykting till Storbritannien, blev världsstjärna och dog i aids 1991, så artificiell och nästan helt utan djup. Istället för känslan av att komma Freddie Mercury närmare, möts vi av en biografi som lika gärna hade kunnat vara en Wikipedia-artikel kryddad med lite mysiga anekdoter och rockiga maskeradkläder.

”Bohemian Rhapsody” är som biografi oerhört konventionell och fylld av krulliga peruker, svettiga skivbolagsdirektörer utan känsla för nyskapande kreativitet, och bandbråk som nästan alltid mynnar ut i att Queen ”råkar” komma på en ny klassiker, och blir vänner igen. Det känns med andra ord inte det minsta förvånande att regissören Bryan Singer fick sparken innan filmen färdigställdes eller att Sascha Baron Cohen lämnade huvudrollen redan för fem år sen efter bråk med Queen. Enligt Cohen hade då en bandmedlem insisterat på att Mercury skulle dö mitt i filmen, och att bandet sen ”fortsätter från klarhet till klarhet”.

Nu blev det lyckligtvis inte riktig så illa, utan filmen börjar och landar i stället i Live Aid 1985 som dramatiskt klimax. På scen, framför massorna, förvandlas Mercury till ett slags tårframkallande rockmartyr, när hans hiv-diagnos får möta den krumbuktande kroppen och de känslosamma texterna. Ett dramaturgiskt grepp som även det har mött kritik eftersom Mercury sannolikt inte visste att han var sjuk i samband med Live Aid.

Oavsett vilket, så är det ändå här någonstans som filmens styrka faktiskt finns – i de överväldigande låtarna och i Rami Maleks till slut riktigt övertygande show. De två sakerna i kombination fungerar ändå som en fin påminnelse om Mercurys unika och komplicerade storhet.

Så bra är skådespelarna:

Rami Malek

Vad som börjar i en smärre katastrof med påklistrad dialekt, tänder och mustasch, utvecklas så småningom till en imponerande prestation som sjuder av plågad kreativitet.