Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

P3 görs om helt – program tas bort

Kanalen uppger att den från 2020 ska bli den ”självklara platsen för den som är intresserad av musikjournalistik och samhällsfrågor – oavsett ålder”.
Cajsa Lindberg. Foto: MATTIAS AHLM / SVERIGES RADIO
Sveriges Radios entré. Foto: Jessica Gow/TT / Jessica Gow
Oscar Zia Foto: RONNY JOHANNESSON

Radiokanalen P3 ändrar riktning och överger konceptet att främst nå unga lyssnare.

Flera program tas bort och i stället ska man satsa även mot en äldre målgrupp.

– Den stora förändringen är att vi nu bjuder in en bredare publik, säger Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör med ansvar för utbudet.

Under onsdagen gick Sveriges Radio ut med sin nya plan för radiokanalen P3 i ett inlägg på Sveriges Radio-bloggen. 

Kanalen har länge förknippats med en ung målgrupp, där musikjournalistik och humorprogram ofta har varit återkommande inslag i utbudet. Målgruppen har varit en publik mellan 15 och 35 år.

Nu uppger man att P3 från 2020 ska bli den ”självklara platsen för den som är intresserad av musikjournalistik och samhällsfrågor – oavsett ålder”.

– Den stora förändringen är att vi nu bjuder in en bredare publik. En publik som inte definierar sig bara utifrån ålder, utan där de gemensamma intressena är det viktiga, säger Cajsa Lindberg.

I meddelandet på SR:s hemsida meddelar man också att samarbeten över hela kanalen ökar och att ”programnamnen försvinner till största del”.

– Framförallt kommer vi rikta oss till en publik som är kunskapstörstande och som vill lära sig nya saker. Som är intresserad av musik, omvärlden, samhället.

Linjära lyssningen har minskat

Cajsa Lindberg uppger att en av orsakerna bakom beslutet är ett tapp i det linjära lyssnandet.

– Radiolyssnandet i Sverige totalt går ju bra. Det är just P3 där vi har sett att vi haft ett tapp i det linjära på flera procentenheter. Men samtidigt har vi ju också sett att vi har ett ökat lyssnade på dem som bara konsumerar P3 on demand.

På Sveriges Radio-bloggen uppger man att kanalens podcasts toppar listan över landets mest lyssnade podcasts. 

– Vi har sett tidigare att många av P3:s premiumprodukter, de här poddarna som P3 Historia, P3 Dystopia eller P3 Dokumentär lyssnas av personer i hela åldersspannet. Men det som de har gemensamt är intresset för det som tas upp. Det är det som ligger bakom vårt nya tänk, säger Cajsa Lindberg.

– Vi ser att vi under ett par års tid har haft en vikande lyssning i det linjära. Så det vore oansvarigt av oss om vi inte tog det på allvar och tittade på hur vi möter publikens behov på bästa sätt, tillägger hon.

Cajsa Lindberg uppger att budgeten för P3 kommer att vara ungefär densamma som tidigare. Om konsekvenserna för personalen säger hon:

– Alla kontrakt som finns i dag gäller så som det är sagt. Vi kommer inte att säga upp någon. Däremot kan det handla om att man får andra arbetsuppgifter, men där är vi inte än.

Programledaren: En chock för alla

Artisten och programledaren Oscar Zia har hörts mycket i P3, senast i somras med talkshowen ”Oscar Zia i P3”. I höst arbetar han inte med P3, men han är positivt inställd till P3:s förändring. 

– P3 är en kanal som ska vara till för människor som älskar musik och som vill bli underhållna. Jag tror att den riktningen P3 tar är helt rätt.  Kanalen ska representera Sverige. P3 har alltid bra tankar och en bra utveckling. 

Arantxa Alvarez. Foto: Privat

Arantxa Alvarez, frilans och en av programledarna för ”Helgen i P3”, fick besked om förändringen av Produktionsbolaget Munk, där hon arbetar.

– Det var en chock för alla, säger hon. 

– Det har varit på gång ganska länge. Man har fått höra att det kommer att ske stora förändringar, men det har inte hänt så mycket, förrän nu.

Är du orolig för att det här innebär mindre jobb för dig på P3?

– Ja, det är klart.