Föräldrar reagerar på influencernas uttalanden • ”Osmakligt”

Kritik mot svenska influencers efter inlägg om corona

På sina plattformar når influencers ut till hundratusentals personer, de flesta unga, varje dag.

Nu får flera av de största i Sverige kritik för hur de uttryckt sig i samband med Corona.

Föräldern Paula Manrique, 37, menar att det är problematiskt eftersom många barn och ungdomar ser upp till influencers och lyssnar mer på deras ord än på myndigheternas – men också föräldrarnas.

– Det känns oroande, säger hon.

Text: Ebba Larsson
Publicerad 18 mar 2020 kl 13.03

I sociala medier har influencers en stor påverkan på sina följare. I och med coronavirusets framfart har flera delat med sig av sina åsikter om det rådande läget och även förmedlat ”information” till sina följare.

I en Youtubevideo med titeln ”Kan det bli en Corona lock down?! Svar från experten” berättar Margaux Dietz, 29 – med 280 000 prenumeranter på Youtube och ytterligare 380 000 följare på Instagram – att hon har fått höra från en vän som har en bekant på ”Smittskyddsinstitutet” att Stockholm kommer hamna i ”corona lockdown när som helst” och sättas i karantän.

– Nu har jag lite panik, säger Margaux Dietz i sin video. 

undefined

Margaux Dietz.

Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT

Smittskyddsinstitutet finns dock inte längre, utan var en statlig myndighet fram till 2014. Då slogs den ihop med flera andra myndigheter och blev sedan nuvarande Folkhälsomyndigheten.

Senare i samma videoklipp tillbakavisar Margaux Dietz uppgifterna efter att ha varit på en presskonferens med Folkhälsomyndigheten.

– Det var fullkomligt onödigt av mig att stressa upp mig av ett sms från en opålitlig källa imorse, säger Margaux Dietz i videon.

”Inte 100% sant”

Hanna ”Hannalicious” Friberg, 25, har över 200 000 följare på Instagram. På sin blogg har profilen skrivit ett inlägg där hon tar upp sina tankar om det nya coronaviruset. I inlägget kritiserar hon bland annat Folkhälsomyndigheten för att inte ha sett tidigare att viruset skulle leda till en pandemi.

”Först och främst vill jag säga att informationen i det här inlägget kanske inte stämmer till 100%. Jag har läst många artiklar och lyssnat mycket på poddar senaste dagarna. I ärlighetens namn jag har inte varit super källkritisk, men jag har inte heller varit naiv.”, inleder Hanna Friberg sitt blogginlägg och fortsätter:

”Det här är mina tankar kring Corona viruset och det här är vad jag tycker och vad jag tror utifrån det jag har läst och det jag har hört. Med det sagt betyder inte det att informationen här är 100% sann. Men det här är mina tankar och min bild av det hela.”

Skärmdumpar på inlägget och formuleringarna har nu fått spridning i sociala medier.

Hanna Friberg menar att influencers har ett stort ansvar eftersom de når ut till så många människor.

– Men jag tycker inte heller att man får glömma bort att det också är upp till var och en att själv ta ansvar. Jag tror att de som följer mig gör det för att de är intresserade av mig och mina tankar och åsikter kring saker och ting och dessutom är de så pass intelligenta att de vet att jag inte är perfekt och att jag inte har svar på allt, säger Hanna Friberg.

Vidare menar hon att det är viktigt att ta information från flera håll och hålla sig uppdaterad.

– Varför skulle till exempel svenska myndigheter vara bättre än myndigheter i andra länder? Kritiskt tänkande är jätteviktigt och lärorikt och det vill jag uppmana mina följare till, msvarar hon. 

undefined

Foto: Skärmdump

Kritik mot coronareklam

Profilen Katrin Zytomierska, 42, har mötts av massiv kritik efter ett reklaminlägg på Instagram där hon har över 150 000 följare. I inlägget skriver Zytomierska att hennes hälsoföretag lanserar en ny produkt som kan hjälpa att starka immunförsvaret och därmed hjälpa mot coronaviruset.

”Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar”, skriver Katrin Zytomierska i inlägget.

I kommentarsfältet är många upprörda. Katrin Zytomierska anklagas för att försöka sälja in produkter som uppges hjälpa mot viruset.

”Jag tycker det är osmakligt att profitera på människors rädsla. Och dessutom oärligt i det här sammanhanget! Finns det kliniska studier på att just den här oljan gör ett dyft mot coronaviruset?” skriver en följare.

”Anmäld för bluff och bedrägeri. Man får inte påstå att en produkt har medicinska egenskaper om den inte är ett läkemedel”, skriver en annan.

Själv menar Katrin Zytomierska att hon aldrig menade att produkten ska hjälp mot just corona, men att alla kan må bra av att stärka sitt immunförsvar.

”Jag fick in en ny produkt i vårt sortiment. Det är en produkt som är bra för att stärka sitt immunförsvar. Naturligtvis ingen mirakelprodukt som skyddar mot ett virus. Inte heller något som jag kommunicerade. Hade jag haft en ingefäradryck eller ett vitamintillskott hade jag rekommendera folk att köpa den. Det är alltid en bra idé att göra allt man kan för att stärka sitt immunförsvar. Sen är det upp till var och en att ta in mitt budskap eller inte”, skriver Katrin Zytomierska själv i ett sms till Expressen.

”Det är oerhört frustrerande”

Tv-profilen och spelexperten Paula ”Fenjima” Manrique är själv influencer och mamma. Hon menar att det är oroande att många åsikter läggs fram som fakta eftersom de unga följarna snabbt tar till sig det influencers säger.

– Då barnen ser upp till dem känner jag att de försvarar sina idoler när föräldrar ifrågasätter. Det är oerhört frustrerande, säger Paula Manrique.

Vidare tycker Paula Manrique att influencers ska hålla sig till fakta på sina plattformar.

– Jag tycker att influencers bör vara försiktiga med vilken information som ges ut i deras kanaler. Markera om det är egna åsikter och tankar eller om det faktiskt är fakta och i så fall var faktan kommer ifrån.

– De borde också uppmana sina följare att lyssna på experter i stället för att låtsas vara det själva, speciellt om de riktar sig till unga, säger Paula Manrique.

undefined

Paula ”Fenjima” Manrique

Foto: Daniel Stigefelt / Daniel Stigefelt

Desinformation om corona sprids

Expressen har tidigare uppmärksammat att bland annat kedjebrev i sociala medier och påhittade artiklar med koppling till Ryssland har spridit falska rykten om det nya coronaviruset.

Tidigare spreds ett kedjebrev signerat ”den italienska läkaren Dr Lidia Rota”. I brevet påstods bland annat att det nya viruset inte tål värme och att varma drycker neutraliserar viruset, något som inte stämmer. Världshälsoorganisationen, WHO, har betonat att viruset har kunnat spridas i de allra flesta delar av världen – kalla som varma.

Maria Bergstrand är tillförordnad enhetschef för operativ ledning på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Hon menar att faran med att falsk information sprids är att människor inte följer myndigheternas rekommendationer.

– Här är det också viktigt att vi var och en tar vårt ansvar. Vi måste aktivt följa utvecklingen. Vi måste söka information som är bekräftad och hela tiden vara källkritiska och fråga sig: var kommer det här i från? Vem är det som sänder det här budskapet och vad kan det finnas för skäl till att den här källan vill säga nånting?, säger Maria Bergstrand.

Expressen har sökt Margaux Dietz för en kommentar.

Missa inga nyheter om coronaviruset! Ladda ner eller starta om Expressens app, slå på notiser och välj ”coronaviruset” – då får du hela tiden senaste nyheterna.  

Reaktioner på inlägg om coronaviruset – och influencerns svar på kritiken: