Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Produktplaceringen i "Solsidan" en riktig guldgruva

Josephine Bornebussh och Johan Rheborg spelar Mickan och Fredde Schiller i den populära tv-serien "Solsidan".Foto: Sven Lindwall
"Solsidan" är en guldgruva för TV4 och produktionsbolaget.
Enligt branschexperter drar den flitiga produktplaceringen i succéserien in enorma summor.
- Det handlar säkert om tio miljoner kronor under en säsong, säger tv-strategen Henrik Ström.

FAKTA

VARUMÄRKEN SOM EXPONERAS I "SOLSIDAN"



# BAUHAUS
Mickan Schiller får i andra avsnittet av säsong två dille på att handla på öppet köp. Bland annat köper hon utemöbler från byggvaruhuset - kartongen syns tydligt och företagets policy för öppet köp nämns.
# LEXUS
Fredde Schillers lyxbil exponeras flitigt i varje avsnitt. Bilen visas i olika vinklar och logotypen syns ofta tydligt.
# SAMSUNG
När Alex Löfström ska spela in ett samtal med Anna visas hans mobiltelefon tydligt.
# APPLEFredde Schiller ses ofta sitta på sitt stilrena kontor och knappa på sin Apple-dator. Både han och Mickan använder också Iphones.
# NATALIE SCHUTERMAN
Lyxklädbutiken figurerar flitigt i "Solsidan". Mickan Schiller handlar där ofta och nämner butiken vid flera tillfällen.
# KLÄDMÄRKEN
Fredde Schiller bär ofta Boomerang-skjortor. Har också synts i plagg från bland annat Fred Perry. Mickan bär ofta en Burberry-halsduk. Märken som Hilfiger och Callaway syns också i "Solsidan".

Varumärkena syns hela tiden i TV4:s succéserie "Solsidan". Fredde Schillers stora Lexus exponeras flitigt i varje avsnitt, mobiltelefoner från Samsung visas tydligt och när Mickan Schiller köper hem utemöbler från Bauhaus visas kartongen samtidigt som hon passar på att berätta hur länge man har öppet köp hos byggvarujätten.

Ett fint sätt

Att synas i en så populär tv-serie som "Solsidan"är viktigt för företagen.
Därför pumpar de in miljontals kronor som hjälper till att finansiera produktionen av tv-serien.
- Att få vara med på ett redaktionellt samarbete på det här sättet är glädjande och inspirerande för oss. Det är ett fint sätt att påminna om varumärket i ett attraktivt sammanhang, säger Bengt Dalström, informationschef för Lexus i Sverige.

Hemliga uppgifter

Samsung är inne på samma spår.
- "Solsidan"är en fantastiskt roligt och engagerande serie. Det är skoj om vi kan förknippas med den, säger Erik Johannesson, nordisk pr-chef på elektronikföretaget.
Hur mycket det kostar att få sin produkt exponerad i "Solsidan"är hemligt. Lexus säger att företaget aldrig berättar hur mycket pengar de lägger på sponsring och marknadsåtgärder.
Samsung vill inte heller avslöja några siffror.
Från TV4:s håll säger man att kanalen gärna samarbetar med externa partners runt sina program.

Stärka innehållet

- Så även i "Solsidan", så länge de kan bidra till att stärka innehållet. Men det handlar inte om någon reklam, säger programchefen Fredrik Arefalk.
Inte heller TV4 vill avslöja hur mycket pengar som produktplaceringarna drar in. Enligt branschexperter som Expressen talat med innebär dock produktplaceringarna i "Solsidan" att miljontals kronor rullar in till produktionsbolaget och TV4.
- Det finns ingen standard för hur mycket produktplaceringar kostar. Men man kan jämföra med att det kostar 377 000 kronor att köpa 30 sekunder i "Solsidans" reklampaus, säger Henrik Ström, tv-strateg på Carat.

Kostar mer

- Att synas i själva programmet är värt mycket mer. Man kan räkna upp värdet med 1,5. Räknar man snabbt innebär det att det är värt runt 990 000 per minut att exponeras i "Solsidan".
Enligt Henrik Ström ger produktplaceringar i rätt miljöer större effekt än traditionell reklam - därför kostar det också mer.
- I en sådan framgångsrik serie som "Solsidan" handlar det säkert om totalt tio miljoner kronor som kommer in under en säsong, säger Henrik Ström.

Expressen.se rättar: I artikeln ovan har Expressen.se missat att ge credd till Dagens Media som en av källorna.