Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pewdiepie nära att petas från Youtube-tronen

Felix Kjellberg är mer känd som Pewdiepie – världens största youtuber.Foto: JAMES SHAW/REX SHUTTERSTOCK REX FEATURES
Bollywoodjätten T-series är nära att ta över Pewdiepies förstaplats på Youtube.Foto: Youtube
T-series.Foto: Youtube.

Pewdiepies dagar som Youtubekung är räknade.

Bollywoodjätten T-series flåsar just nu i hasorna på världens största Youtuber, och räddningsaktioner från bland andra Mr Beast, sägs på sikt vara kontraproduktiva:

– Vad de än gör, så har det hjälpt mig, säger Neeraj Kalyan, ordförande för T-series, till Bloomberg.

Siffrorna roterar så snabbt att det är omöjligt att se vem som faktiskt ökar snabbast: På Youtube går det att följa uppgörelsen ”Pewdiepie vs T-series” live, och se exakt hur många prenumeranter de har. Somliga menar att slaget egentligen redan borde har varit förlorat för Felix Kjellberg (som Pewdiepie egentlige heter), medan andra tror på ett tronskifte först till årsskiftet. 

I vilket fall, tycks fallet oundvikligt, något som på många sätt reflekterar en global förändring både på Youtube och i den uppkopplade världen i stort.

Film och musikbolaget T-series framgångar kan till stora delar förklaras i ren digital infrastruktur, det vill säga tillgång till fungerande Internet. Youtube kom till Indien 2007, kring 2010/2011 började T-series att lägga upp filmer, men den avgörande förändring kom först 2016 då Indien fick billigt trådlöst Internet. Idag finns det ungefär 460 miljoner nätanvändare i landet.

– Det är den största växande marknaden till och med i Asien, säger Gautam Anand, chef för Youtube Asien till Bloomberg.

 

 

Men strukturomvandlingen är också kopplad till vilken typ av aktörer som attraherar massorna på Youtube. Ur det perspektivet tillhör Pewdiepie de gamla pionjärerna: En grupp av företrädesvis unga manliga amatörer, som plötsligt fick ett oväntat inflytande. Med omkring 14 miljoner prenumeranter blev Pewdiepie störst 2013, och har sen dess bara vuxit.

Stora bolagen tar över Youtube

Men nu verkar de stora bolagen på väg att ta över. T-series startades som skivbolag med fokus på Bollywoodlåtar redan 1983. 1990 kom det kommersiella genombrottet, och sen dess har verksamheten förgrenat sig i underhållningsbranschen allt mer.

Det är en delvis ny typ av aktör i den här världen, som väcker stor skepsis, framför allt bland de trognaste Pewdiepie-fansen. I avsnittet ”T-series exposed” den 20/9 tog Pewdiepie själv upp ett rykte om att alla som skapar ett nytt konto i Indien automatiskt ansluts till T-series:

– Först tänkte jag att det är omöjligt. Men så ser jag mer och mer människor som pratar om det, som säger att det har hänt, så om ni har sett det här snälla skicka bevis: Kanske genom att skapa ett konto i Indien för att testa, säger han i videon. Men uppmaningen tycks inte ha gett något direkt utfall.

 

 

Så småningom har konspirationsteorierna istället ersatts med rena kampanjer, framför allt från Youtuber-kollegan Mr Beat som den 26/10 köpte utrymme på stora annonstavlor och pratade i lokalradion, allt i syftet att rädda Pewdiepie. Ett initiativ som lyckades – på bara en timme ökade antalet prenumeranter med 36 000. I helgen den 25/11 följde Mr Beast upp denna aktion med en 11 timmar och 48 minuter lång video där han ska ha sagt namnet Pewdiepie  över 100 000 gånger, och förstörde en T-series-logga för vart tiotusende ord. En smått galen hjälpinsats som resulterade i 247 806 prenumeranter på ett dygn.

Pewdiepie: "Min sista skärva av integritet"

Det förekommer liknande initiativ från fansen också i mindre skala, och en insats från Bangladesh väckte nyligen extra uppmärksamhet. I ett avsnitt av Pewdiepies show Liway med namnet ”The last hope for my channel” skojar han själv om olika strategier för att skaffa prenumeranter, och funderar på att sänka sig lågt som att börja spela Fortnite.

– Det är min sista skärva av integritet, att jag inte kommer att foga mig efter det här överpopulära spelet för att få tittare. Men jag är desperat!, säger han.

Kriget är med andra ord fullskaligt. Men T-series verkar inte känna sig hotad, utan är snarast glada över all uppmärksamhet eftersom den har genererat nya följare även utanför Indiens gränser:

– Människor i väst och öst, så långt bort som Japan visste inte ens om oss, säger Kalyan till Bloomberg.

– Men nu känner de till oss, tack vare alla kontroverser.

Pewdipie:

Heter egentligen Felix Kjellberg, är 29 år, kommer från Göteborg, och är som Youtuber en föregångare på nätet.

Han är i grunden en dataspelskommentator på Youtube, som på senare år gått över till att även dela funderingar och skämt med sina följare. 

Pewdiepie skapade sin Yotube-kanal under 2010, och den blev i slutet av 2013 världens största.

2016 placerade Time honom på listan över världens mest inflytelserika personer. 2017 avbröt Disney sitt samarbete med Pewdiepie på grund av antisemitiska skämt.

 

T-series

Är ett indiskt skivbolag som startades 1983 av Gulshan Kumar. Bolaget fokuserade på Bollywoodlåtar, och fick sitt stora genombrott 1990. 1997 mördades Kumar av den indiska maffian, och verksamheten leds sen dess av hans söner.

Fokus ligger numera på musikvideos och trailers. Bolaget började att ladda upp materialet på Yotube 2010, och har idag världens mest sedda kanal. Dock har Pewdiepie fortfarande fler prenumeranter.

I skrivande stund har båda kanalerna närmare 72 miljoner prenumeranter, och Pewdiepie leder med omkring 200 000.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.