Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Peter Jöbacks tuffa utmaning utan familjen

Första gången jag kom till New York bestämde jag mig för att inte vara cool utan minnas att det var min pojkdröm. Jag hjulade in i lägenheten och gjorde hoppsa-steg på Broadway. I dag fick jag se mitt namn i neon på Time Square utanför Nasdaq, och tänkte på att det också är något jag drömt om. Foto: PONTUS HÖÖK / Pontus Höök
Peter Jöback tillsammans med reportern Anne-Sofie Näslund. Foto: PONTUS HÖÖK / Pontus Höök
Peter Jöback var på måndagskvällen med och firade showens 30-årsjubileum på Majestic Theatre på Times Square i New York – bland annat tillsammans med barn från musikalen "School of Rock". Foto: PONTUS HÖÖK
Peter Jöback med Sarah Brightman, som var den första Christine i musikalen. Här tillsammans med musikalens kompositör Loyd Weber. Foto: PONTUS HÖÖK
Peter Jöback. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Oscar och Peter Jöback. Foto: OLLE SPORRONG

NEW YORK. Peter Jöback, 46, är tillbaka på Broadway.

Fantomen på Operan var drömrollen som blev verklighet två gånger om.

Nu är siktet inställt på nästa mål – att bli filmskådis i USA.

– Jag vill inspirera andra och visa att det går, säger han.

Vi träffas några kvarter från Broadway – New Yorks världskända teatergata. I dag, onsdag har ”The Phantom of the Opera” 30-årsjubileum och Peter Jöback är tillfälligt tillbaka i huvudrollen som Fantomen själv – kanske den största manliga musikalrollen någonsin.

I september fick han ett sms från producenten Cameron Mackintosh som berättade att regissören Harold Prince och kompositören Andrew Lloyd Webber undrade om Peter möjligtvis ville komma tillbaka.

– Det är helt sjukt att de valde mig! De hade kunnat välja vem som helst men valde Peter Jöback från Täby centrum, säger han.

 

LÄS MER: Vännerna skakade efter skådespelarens ord om övergreppen 

 

Jöback beställer in fruktsallad och vatten. Med åtta föreställningar i veckan, tio veckor i sträck, gäller det att orka och hålla rösten i trim – och helst inte prata så mycket däremellan.

Förra gången han erbjöds rollen i New York skulle äldsta dottern Vega födas samma vecka som premiären och han var nära att tacka nej, berättar han.

– Men vi i familjen kom överens om att det var en pojkdröm och att jag ändå skulle ta jobbet. I dag är jag jätteglad att jag gjorde det. Det är något jag kommer att berätta om för mina barn. 

Han hade också lovat att sjunga på prinsessan Madeleines och Chris O’Neills bröllop. Till slut fick han ledigt från teatern ”eftersom de var såna rojalister” och fick träffa den nyfödda Vega på bröllopsrepetitionen.

Den här gången försöker han att njuta och se comebacken som ett kvitto på hårt arbete.

– Alla på teatern är så gulliga och säger: ”Enjoy, Peter! Ha kul nu och slappna av, det gör inget om det blir något fel”.

Peter Jöback tillsammans med Ali Ewoldt och Rodney Ingram. Foto: PONTUS HÖÖK

Utsattes för övergrepp som barn 

För Jöback har det varit viktigt att göra sin egen tolkning trots den klassiska rollen.

– Man tänker mycket på Fantomen som spöket som skrämmer folk men jag tycker det handlar om barnet som utsattes för övergrepp. Vad händer med någon som blir så spottad på och avvisad av sin egen mamma? Någon som har ett sådant självhat?

Peter Jöback har tidigare berättat om sin dysfunktionella familj och om övergreppen han utsattes för som barnskådespelare av äldre män på teatern.

– Jag ville göra rollen utifrån det utsatta barnet. Istället för att göra honom farlig och läskig, göra honom så sårbar som möjligt.

Hur mycket har du lagt in av dig själv i rollen?

– Känslan bottnar i en känsla jag haft. Men rollen har ju spelats så länge och det finns såklart former. Det är små detaljer, men det blir ganska stor skillnad.

Peter Jöback i huvudrollen i "The Phantom of the Opera" på Broadway. Foto: PONTUS HÖÖK

"Vill vara öppen och inspirera andra"

Senast Peter Jöbacks pratade om övergreppen var i ”Stjärnorna på Slottet”. Berättelsen berörde de andra deltagarna till tårar och väckte starka känslor bland tv-tittarna. Själv blev han stolt när han såg programmet.

– Jag märkte hur rörd jag blev, men kände att jag kommit så långt att jag kan prata om det naturligt och det är jag glad för. Mitt mål har varit att kunna omfamna min historia. Jag vill vara öppen för att inspirera andra att inte gömma sina historier och inte låta dem tynga ner en.

Det är också anledningen till Jöbacks engagemang i drottning Silvias Childhood Foundation. Genom organisationen lärde han känna prinsessan Madeleine – som personligen bad honom att sjunga på bröllopet då för fyra år sedan.

– Första gången vi sågs satt vi bredvid varandra på en middag. Vi pratade om New York och när vi båda bodde här träffades vi några gånger. Jag tycker väldigt mycket om henne och vi har haft roliga samtal om familj och sånt, säger han

Peter Jöback i "The Phantom of the Opera”. Foto: PONTUS HÖÖK

Tufft att vara utan familjen

Peter Jöback och maken Oscar har varit ett par sedan 2004 och gifte sig på Cirkus i Stockholm 2010. Tillsammans med ett mammapar har de döttrarna Vega-Lee, 4 och Iggy-Lou, 3. 

Oscar kommer över några dagar i samband med jubileumsföreställningen men annars bor Peter Jöback ensam i New York den här gången – i en lägenhet på 43:e våningen som teatern ordnat med utsikt över hela Manhattan.

– Det är det tuffaste, att vara utan familjen, det säger alla jag pratat med. Jag har aldrig upplevt det förut. Sedan jag fick barn har jag jobbat i Sverige, säger Peter Jöback.

– Man längtar ju varje dag, men vi har barnen varannan vecka så det är inte så mycket jag missar och de kommer förhoppningsvis hit på lovet. De har ju tre andra föräldrar också, så de klarar sig bra.

Hur är du som pappa?

– Jag försöker vara följsam och den bästa jag kan vara.

Vet barnen vad du gör när du går till jobbet?

– Ja, de har varit med på teatern i Stockholm men de fick gå hem innan sminket för jag visset inte hur de skulle reagera.

Peter Jöback har medvetet valt att hålla barnen utanför rampljuset, åtminstone tills de är stora nog att bestämma själva.

– Att bli pappa är en sån extrem ära, att få vara med att guida tjejerna det bästa jag kan för att de ska bli starka och det bästa de kan utifrån sina förutsättningar. Inte påverka och förända dem, utan så de hittar sin personlighet. För mig handlar föräldraskap om det – att guida och ge förutsättningar, men inte forma.

Peter Jöback. Foto: /IBL / /IBL

Hemliga planer inför framtiden

Uppdraget på Broadway pågår till sista mars. Sen ska Peter Jöback hem och göra andra ”hemliga grejer som kommer i höst”.

Men drömmen är fortfarande USA, avslöjar han.

– Jag vill filma och göra tv. Det är en bra sak med att vara här, att det är lättare att få agenter och castingfolk att komma och titta. Förhoppningsvis hinner jag med några auditions.

Det är bra timing också, påpekar han. I februari spelas många av pilotavsnitten in.

– Jag tänker på alla svenska, fantastiska skådespelare som banat vägen. Som Alexander Skarsgård som precis vann en SAG-award. Nu händer det! Honom känner jag litegrann och ska försöka träffa i vår.

Har han gett dig några tips?

– Vi har inte pratat om det på det sättet. Men han har verkligen gått den långa vägen och kämpat på. För mig är det ett longshot eftersom jag knappt är här.

– Men man vill ju vara på listan om en till ”La La Land” händer till exempel. Film och tv kan vara lite lättare att kombinera med familj också.

 

LÄS MER: Ilskan efter Jöbacks heta hångel med Bondbruden 

 

Men situationen är komplex, konstaterar han. Samtidigt som han vill följa sina drömmar – inte minst för döttrarnas skull – vill han vara hemma med familjen.

– Jag kommer inte flytta, i så fall långt i framtiden när barnen är större. Men jag vill ha kontakter här och jag vill resa och ha dörren öppen.

Han konstaterar att svenskar nästan alltid förknippar honom med musik medan amerikanerna kallar honom skådespelare.

– Jag tror man utvecklas när ingen vet vem man är, det är kanske därför jag vill utomlands, säger han.

Vad är drömrollen om du får drömma fritt?

– Jag vill berätta bra historier. Vad heter den där serien som är så bra? ”This is Us” tänker jag på. Eller ”The Affair”, den typen av serier. Alla roller var superbra. Författaren i ”The Affair” skulle jag kunna tänka mig att spela.

Är det svårt att ladda om när man gjort en roll som Fantomen på Operan?

– Det var bara en viss typ av mål. Och en pojkdröm. Alla sa till mig att det var omöjligt. Men det går, det skulle jag vilja inspirera andra att se.

Peter Jöback:

 

Peter Jöback fick sitt stora genombrott i Björn Ulvaeus och Benny Anderssons musikal ”Kristina från Duvemåla” 1995 och med låten "Guldet blev till sand". 

 

The Phantom of the Opera är den längst pågående föreställningen i Broadways historia. Kompositören lord Andrew Lloyd Webber, producenten Sir Cameron Mackintosh och regissören Harold Prince handplockade Peter Jöback att spela huvudrollen under det uppmärksammades 30-årsjubiléet och han spelar nu rollen fram till 31 mars.

 

Första gången Jöback hade rollen var 2011 under 25-årsjubiléet av föreställningen på Royal Albert Hall i London. 2013 tog han över som Fantomen på The Majestic Theatre på Broadway – som den förste europén sedan originaluppsättningen. Jöback har också spelat musikalen på Cirkus i Stockholm.

 

”Fantomen på Operan” har satts upp i 35 länder och setts av över 140 miljoner människor.