Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Perrelli vittnar: Bråken & sexismen i dansbanden

Foto: SVEN LINDWALL
Foto: FREDRIK SANDBERG/FLT-PICA / FLT-PICA CODE 71420 FLT-PICA
Foto: SVEN LINDWALL
Foto: MICHAELA HASANOVIC

Hon kände musikerkollegan ta ett fastare grepp om hennes lår i bilen hem efter framträdandet.

I efterdyningarna av Metoo vittnar nu artisten Charlotte Perrelli i en ny bok om sexövergrepp, spritorgier och bråk om pengar i dansbandsvärlden.

– Vi hamnar alla i situationer som är lite knasiga. Det var också ganska nyttigt att se saker och lära sig spelets regler, säger hon.

När schlagerstjärnan Charlotte Perrelli, 44, som har en mångårig karriär inom dansband och Melodifestivalen, och som just nu är aktuell med "Så mycket bättre" och med en höstturné", tog steget in i dansbandsvärlden var hon bara 20 år gammal – och hon möttes av en värld där värderingarna låg långt från dagens Metoo-diskussioner som satt fokus på sexuella övergrepp och sexuella trakasserier.

I en ny biografi skriver den folkkära artisten om hela sitt liv och hur karriären började i Anders Engbergs orkester för att leda till en hyllad solokarriär.

Men vägen dit har inte varit utan smällar.

Som oetablerad sångare, på 90-talet, fick hon efter en konsert skjuts av musikerkolleger, berättar Perrelli i boken som kommer ut i samband med att hon är med i Så mycket bättre. Plötsligt kände hon en hand på sitt lår.

"Plötsligt la XX (reds. anm. namn på musikern) sin hand på mitt ben. Han bara la den där och höll sedan alldeles stilla runt mitt lår, samtidigt som han fortsatte att hålla blicken på vägen i mörkret. Först blev jag stel – en förlamande känsla som tog över hela kroppen. Sedan försökte jag försiktigt flytta mig lite åt höger. Men då förde han bara handen högre upp." beskriver Charlotte Perrelli händelsen i boken Charlotte Perrelli - Flickan från Småland som ges ut av Lind & co. 

Musikerkollegan, en känd dansbandsprofil, nekar till händelsen. 

– Det här är ingenting som jag känner igen, helt chockad blir jag. Det är hennes ord, men jag förnekar så klart det här.

Charlotte Perrelli säger till Expressen att händelsen inte är någon stor sak för henne, men ger en bild av hur det var då:

– Jag förstår att det inte är något han direkt vill lyfta fram. Anledningen är enbart för att visa den jargong som var vanlig på den tiden och i de sammanhangen.

”Det är en turnéjargong” 

Kort därefter åkte den i dag folkkära artisten på en särskild arrangörskryssning – där en annan dansbandsprofil utan hennes vetskap bokat in dem i ett dubbelrum på båten.

"I nästa stund hade YY (reds. anm. dansbandsprofilens namn) klätt av sig i kalsonger och lagt sig i sängen. Men jag förstod att han åtminstone inte hade haft några baktankar. För att han tittade inte ens åt mitt håll och snart hade han börjat snarka. Trots det kände jag mig så obekväm och stressad av situationen att jag inte kunde sova på hela natten." skriver Charlotte Perrelli om situationen.

Men dansbandsprofilen har i dag svårt att förstå obehaget:

– Det är en icke-händelse. Situationen var sådan att det var väldigt dåligt med platser, det var som att sova med sin egen dotter ungefär, det var absolut ingenting. 

Charlotte Perrelli minns även åren i Anders Engbergs orkester som en tid där det konsumerades stora mängder alkohol samtidigt som bandmedlemmarna slängde sig med en sexistisk jargong.

– Att en jargong på turné blir som den är, det sker nog oavsett även i dag, det skämtas och jollras hit och dit om olika saker, men det har ju ingenting med sexism att göra, det är en turnéjargong, säger Anders Engberg.

Boken Charlotte Perrelli - Flickan från Småland ges ut av Lind & co. Foto: Pressbild

Samtidigt på gick ett infekterat spel om pengar. När Charlotte Perrelli valde att lämna Anders Engbergs orkester för den populära dansbandsorkestern Wizex efter ett erbjudande om höjd lön och en engångssumma på 50 000 kronor från skivbolagspampen Bert Karlsson ledde det till en långvarig strid.

"Anders såg allt annat än glad ut, men det var inget emot hur han såg ut när han fick reda på att det var Bert Karlsson som låg bakom min övergång till Wizex" skriver Charlotte Perrelli i boken.

Bert Karlsson: ”Det är så låg nivå” 

Senare, när Charlotte Perrelli ville gå vidare med en solokarriär, påbörjades en konflikt mellan henne och Bert Karlsson.

I boken väljer Charlotte Perrelli nu att avslöja hur Bert Karlsson alltid brukade inleda telefonsamtalen med henne med frasen "Är du kåt eller?" 

"Det var hans sätt att skämta och jag förstod så småningom att jag inte var den enda som brukade få den frågan", skriver Perrelli. 

Bert Karlsson nekar: 

– Det får hon stå för. Nej, i så fall var det hon som började. Jag har inga mer kommentarer, det är så dumt det här, det är så låg nivå, säger han.

Perrelli skriver vidare om en konflikt med Bert Karlsson. Enligt Perrelli fick hon inte ge ut sin låt "Tusen och en natt" på sin soloskiva. Bert ägde inspelningen och sa nej, skriver hon.

Enligt Perrelli sa Karlsson: "Den ska Wizex ha, och du ska vara kvar i bandet". 

"Jag kände mig plötsligt livegen och gillade inte alls tanken på att den låten jag spelat in med studiomusiker och gjort känd och populär, nu skulle hamna på Wizex nya album. På det sättet skulle jag inte få några royalties på en platta som snart skulle visa sig sälja i 235 000 exemplar", skriver hon.

Bert Karlsson slår tillbaka: 

– Jag är så jävla trött på otacksamma artister så det är sanslöst. De är så jävla egotrippade hela tiden. Jag tog henne från ett dansband där hon inte hade lyckats över huvudtaget. För henne var det pengar hela tiden, ingenting annat, bara pengar pengar pengar och hon hon hon, säger Bert Karlsson.

Trots de ibland tuffa åren minns Charlotte Perrelli ändå tiden med värme:

– Jag blev inte själv så utsatt, det upplevde jag faktiskt inte alls. Jag ser på den tiden som en ganska rolig tid i mitt liv. Absolut är det så att allting inte är enkelt, allting kan vara lite halvklurigt. Vi hamnar alla i situationers som är lite knasiga.  Det var också ganska nyttigt att se saker och lära sig spelets regler på något sätt, vid en ganska tidig ålder, säger hon.