Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Per Morberg avslöjar hemliga satsningen – trots miljonförlusten

Per Morberg. Foto: Starflow
Per Morberg. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Per Morberg. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Per Morberg har gjort mat- och jaktprogram på TV4 i över 15 år, men lämnar nu kanalen för en egen satsning på webb-tv – som ger honom 90 procent av intäkterna.

Samtidigt visar hans bolag för första gången på flera år en miljonförlust, och "Vad blir det för mat"-profilen förklarar att hans viner inte säljer som de brukade.
– Jag har aldrig varit någons kille. Jag har aldrig varit en TV4-kille, säger Morberg.

Per Morberg, 58, har varit en av TV4:s stora stjärnor med framgångsrika program som "Vad blir det för mat", "Jakt och fiske" och "Sveriges mästerkock". Nu lämnar han tv-kanalen för att i stället satsa på egen webb-tv. Programmen kommer inte att vara reklamfinansierade. Kunderna betalar i stället för de avsnitt de vill se.
Starflow, en innehållsplattform, har gett Morberg ett specialkontrakt. Per Morberg producerar allt själv och tar sedan också hela 90 procent av intäkterna. 

– Kreatören är den som bekostar allt, men det är också kreatören som tar alla jävla Arlapengar näst intill. Fördelningen är 90/10, säger Morberg när vi ses i hans kök i huset vid Tullgarns slott i Södermanland. 

Två säsonger har spelats in här på bara två veckor. Morberg arbetar med sin radarpartner sedan många år, fotografen Martin Löf. 

Vad tror du TV4 kommer säga?

– Jag har aldrig varit någons kille. Jag har aldrig varit en TV4-kille, säger Per Morberg direkt. De vill alltid göra någon till en SVT-gubbe eller TV4-profil, men jag har bara varit min egen profil jämnt och det har jag hävdat med en dåres envishet. 

– Det är ju egentligen idiotiskt att säga det för folk uppfattar ju mig som det, eftersom jag uppträtt där, men ingen äger Morberg. Och det har de aldrig gjort, säger han. 

 

LÄS MER: Tolv saker du inte visste om Per Morberg

 

Se trailern för Per Morbergs nya serie här:

"Det är jag klar med i mitt liv"

I planeringsstadiet finns program om jakt, resor och svamp. De diskuterar även versioner på engelska för en utländsk marknad. Den som redan gillar den hyllade skådespelaren och kocken kommer känna igen sig i de nya programmen. Han kommer fortfarande vara samma egensinniga och temperamentsfulla Per Morberg som lagar favoritmaten i sitt eget kök. Men Morberg kommer inte behöver bråka om att man ställer in Kesellaburkar i bild. 

– Här inne i köket har ingen styrt mig, utan det har varit paketeringen. Rätt som det är har jag sett någon skjuta in någon sådan där Kesellaburk. I början var det så i alla fall och då har jag varit tvungen att säga: "Vad fan är det här? Jag använder ju aldrig Kesella. Jag har ju riktiga grejor". Det började för många år sedan så det har varit en jävla massa bråk, men de sista åren var det inget snack om vem som bestämde, säger Morberg. 

– Det blev ju tokiga, säger han, för jag tog de där Kesellabrukarna och slängde dem för ingen hade sagt något om det till mig. 

Per Morberg har haft flera andra liknande anbud, om att göra sina matprogram för webb-tv. De förslagen har dock inneburit att han betalat mer för att få ut sitt material.

– Då blir det inget kvar till den som gör det och det är jag klar med i mitt liv, säger han.

Malin Willers, kommunikationschef på TV4, skriver i ett mejl:

"Under inspelningar förhåller vi oss till de regler som finns om att vi inte får gynna vare sig någon produkt eller något företag på ett otillbörligt sätt. I övrigt kan jag inte kommentera och har inte kännedom om det exempel som man hänvisar till här."

Per Morberg. Foto: Starflow

"Sålde 1,3 miljoner flaskor på ett år"

Nyligen rapporterades om hur omsättningen för Per Morbergs bolag, AB Dramab, varit goda, men sjunkit sedan 2013 års rekordvinst 17,3 miljoner kronor. Och årsredovisningen för 2016/2017 visade för första gången på flera år en förlust med 1,7 miljoner kronor.

– Nej, jag tjänar inte de pengarna som jag gjorde tidigare, säger Per Morberg. 

Varför?

– Det är som att det inte går att sälja kändisviner riktigt, inte i den omsättningen som jag gjorde som sålde 1,3 miljoner flaskor på ett år. Det går inte att jämföra i dag, säger han.

Intresset för hans matlagning är dock fortfarande stort. Han har sålt hela 23000 ex av sin nysläppta bok "Morberg lagar vilt" under de tre första försäljningsdagarna. 

Han tror på sin nya tv-satsning. Innehållsplattformar som Starflow, som möjliggör för honom att äga sitt innehåll, passar kocken och skådespelaren.  

– De här ungdomarna jag arbetar med nu har förstått att om inte i dag så i morgon eller i övermorgon kommer kreatörerna, världens Michael Jacksons, säga: "Jag vill behålla rätten över min egen skit". 

– Men det här hänger ju samtidigt på att tillräckligt många går in och köper det. Vill du göra fläsklägg med rotmos kan du se tio gratisprogram om det på Youtube, men den här med Morberg kostar ju nu, så lite läskigt är det, säger han. 

 

LÄS MER: Per Morbergs nya jobb - tillsammans med dottern 

Annons:
Expressen Refunder Julklappar

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!