Familjen satt och åt i Hawaii när meddelandet kom. Foto: ANDERS AHLGRENFamiljen satt och åt i Hawaii när meddelandet kom. Foto: ANDERS AHLGREN
Familjen satt och åt i Hawaii när meddelandet kom. Foto: ANDERS AHLGREN
Jesper och Mia Parnevik. Foto: ANDERS AHLGRENJesper och Mia Parnevik. Foto: ANDERS AHLGREN
Jesper och Mia Parnevik. Foto: ANDERS AHLGREN
Jesper Parnevik berättar att det utbröt totalt kaos på platsen. Foto: ANDERS AHLGRENJesper Parnevik berättar att det utbröt totalt kaos på platsen. Foto: ANDERS AHLGREN
Jesper Parnevik berättar att det utbröt totalt kaos på platsen. Foto: ANDERS AHLGREN

Parneviks hamnade mitt i kaoset: "Går åt helvete"

Publicerad

Familjen Parnevik satt och åt lunch på ett hotell i Hawaii när de fick beskedet att en missill var på väg mot ön.

Jesper Parnevik berättar att det utbröt totalt kaos på platsen.

– Det blev kaos, ingen visste vad som hände. Sen började personalen på hotellet att gråta, alla kom och skrek att vi måste ner i källaren i köket. Det är en missil på väg, säger han. 

Jesper och Mia Parnevik är på semester i Hawaii tillsammans med alla barnen.

De hade precis satt sig vid hotellets uteservering för att äta frukost, när myndigheterna slog larm om att en missil var på väg mot ön.

– Det var jävligt läskigt det där kan jag säga, holy shit. Det var första gången man kände på riktigt att det här kan gå åt helvete. Det kom larm på allas telefoner, all social media. Det stod missilattack, och att vi skulle ta skydd. Och att det inte var ett test, säger Jesper Parnevik.

Jesper Parnevik: "Vi sprang, alla gjorde det"

Det skulle senare visa sig att larmet som hade skickats ut till alla telefoner bara var ett misstag från myndigheterna i Hawaii.

Men Jesper Parnevik berättar att det dröjde närmare 40 minuter innan folk förstod att det inte var på riktigt.

Och under den tiden hann det bli rejält kaos.

–  Vi sprang, alla gjorde det, mot köket. Men ingen visste någonting. Det var så läskigt, alla satt och grät. Det var på riktigt alltså. Så lätt kan det gå. Sen fick vi höra att någon i försvaret tryckt på fel knapp.

"Det var samma känsla som 11 september" 

Jesper Parnevik berättar att hela familjen och alla barnen började gråta.

– Det var samma känsla som 11 september. Man tänkte vad fan är det som händer? Alla är chockade här. Servitören kom precis ut och grät. Han som skrek att alla skulle ta skydd.

Nu har läget lugnat ner sig bland alla besökare. Men Jesper Parnevik berättar att de var bland de sista som valde att lämna köket.

– Nu gäller det att vi ska varva ner lite. Man är chockad. Alla stod och grät här. Det är svårt att förklara. Det låter larvigt, men det kändes på riktigt. Men vi var bland de sista ut, för Filippa ville absolut inte lämna köket. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag