Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Orkar du inte shoppa i butikerna på stan?

Nätshoppare. Lindomebon Sara Ekman, 21, köper det ­mesta på nätet. - Jag kanske handlar lite för mycket. Men jag tycker att det är otroligt bekvämt och smidigt. Jag är inte så mycket för att gå runt i butiker. Då är det bättre att prova ­hemma, säger hon. Foto: Anders Ylander
Allt fler klickar hem höstens outfit på nätet.
Sara Ekman, 21, handlar allt online.
- Det är så smidigt. Man kan prova i lugn och ro hemma och matcha med sina andra kläder, säger hon.

FAKTA

Tänk på att:
- Tullavgifter tillkommer när du handlar på amerikanska webbshopar. Räkna med ett påslag med ungefär en tredjedel av priset.

- Titta igenom villkor för returnering så att du vet vad som gäller om plagget inte skulle passa, speciellt när du handlar utanför EU.

- Gå ihop med dina vänner, ju fler man är som delar på fraktkostnaden desto billigare blir det.

- Utnyttja informationen som finns tillgänglig. På många sidor kan du läsa tidigare kunders betyg på just det plagget, eller se de exakta måtten.

- Prova att googla rabatter för den webbshop du är intresserad av, ofta kan man hitta aktiva rabattkoder.

- Trenden med nät­shopping är väldigt tydlig och den gäller inom alla områden. Vi shoppar inte bara mer kläder online utan även prylar, mat och inte minst resor och biljetter", säger Expressens moderedaktör Emma Danielsson.

Lindomebon Sara Ekman började handla på nätet redan som 17-åring.
- Det går snabbt och är smidigt. Jag shoppar gärna på utländska sajter. Jag kollar alltid upp sidan och villkoren ordentligt först, säger hon.

Linsvätska på nätet

I dag lägger hon omkring 5 000 i månaden på att handla kläder, smink och hudvård på internet. Dessutom köper hon filmer, böcker, mat och resor. Och elektronik.
- Jag köper till och med linsvätska på nätet. De enda gångerna jag handlar i butik är utomlands, säger hon.
Senaste fyndet var en nyårsklänning från favoritsajten Nelly.com. Sara är inte ensam. Enligt HUI research, tillhör kläder och skor tillhör de näst populära nätköpen efter hemelektronik och är också det segment som växer mest. Förra året omsatte delen 5,5 miljarder svenska kronor.

"Slipper trängsel"

Expressens moderedaktör Emma Danielsson är en av nätkunderna.
- Själv köper jag merparten av mina kläder via nätet eftersom jag sällan har tid att springa i affärer. Då kan jag shoppa på de tider som passar mig och slipper dessutom köer och trängsel, säger hon.
Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!