Omtalade SVT-sången om kön hyllas i USA

Publicerad

Den senaste veckan har debatten kring Barnkanalens snippa och snopp-sång varit het på nätet i Sverige.

Nu har den trallvänliga hiten även uppmärksammats på den amerikanska viralsajten Daily Dot.

"Vill du veta varför svenskar är bättre än oss? För att de kan ha dansande snoppar och vaginor i barnprogrammen", skriver sajten.

Inför säsongspremiären av Barnkanalens "Bacillakuten" släpptes sången "Snoppen och snippan" med tillhörande video på Youtube. På bara tre dagar hade videon visats 11 000 gånger medan åsikterna om dess lämplighet började gå isär.

Visningssiffran skulle dock snart krossas. Efter sex dagar har sången nu spelats över 800 000 gånger.

Förutom att videon blivit omtalad på hemmaplan har sången nu också fått en internationell knuff.

På lördagen skrev den amerikanska viralsajten Daily Dot om uppmärksamheten som snippa och snopp-låten fått i Sverige.

"Vill du veta varför svenskar är bättre än oss? För att de kan ha dansande snoppar och vaginor i barnprogrammen", inleder sajten.

Man har också översatt en del av texten till engelska.

Hyllar videon och texten

Tvåbarnsmamman Matilda Carlsson är en av alla som ställt sig kritiska till innehållet.

– Ärligt talat talar förstår jag inte varför de ens snackar om könsorgan. Jag tycker bara att det kanske inte passar alla åldrar att prata om det, sa hon till Expressen i samband med att videon först fick uppmärksamhet.

Men medan fler kritiska röster gör sig hörda, inte minst på Barnkanalens Facebook, har Daily Dot inget för den delvis negativa responsen.

I stället hyllas innehållet.

Kajsa Peters, projektledare för "Bacillakuten", har tidigare berättat för Expressen att syftet med sången är pedagogiskt.

– Vi hoppas att den här låten ska bidra till att det blir lättare för föräldrar att prata om snoppen och snippan med sina barn, sa hon då.

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag