Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya glasögonbågar – hitta din nya stil 2014

Trend 1: Personlig<br>Melerad båge, Bruuns Bazaar, 1 795 kronor.
Trend 1: Personlig<br>Karaktärsskapande glasögon, Efva Attling, 2 590 kronor.
Trend 1: Personlig<br>Trendigt röd kattmodell, Gucci, 3 490 kronor.
Trend 2: Retro<br>Kattformad design, Miu Miu, 1 950 kronor.
Trend 2: Retro<br>Retromelerad båge med dubbelbrygga, Tom Ford, 3 490 kronor.
Trend 2: Retro<br>Bärnstensfärgad retroflört, Saint Laurent, 2 590 kronor.
Trend 3: Medveten<br>Miljövänliga i nyskapande material, Esprit, 899 kronor.
Trend 3: Medveten<br>Japanska lyxbågar, Frency &amp; Mercury, 3 569 kronor.
Trend 3: Medveten<br>Handgjorda såväl som miljövänliga, Monkey-glasses, 849 kronor.
Trend 4: Stilren<br>Runt och stilrent, Polo Ralph Lauren, 1 890 kronor.
Trend 4: Stilren<br>Båge i den alltid så älskade pilotformen, Trussardi, 2 399 kronor.
Foto: Yoshihiro Shinano
Trend 4: Stilren<br>Statementbågarna i pilotform, Vasuma, 1 550 kronor.
1 / 12

Nu vill vi ha glasögon med kvalitet, stil och klassiska silhuetter.

Retrotrenden dominerar – men färg och materialval andas nutid och tidlöshet.

Trend 1: Personlig

Den personliga trenden fokuserar på känsla och vad vi trivs i. Vi vill hitta en båge som passar just oss. Materialen är främst plast. Gärna i en tunn och diskret version. Även melerade och matta ytor som blandas med transparens och blanka material känns nytt för i år.

Trend 2: Retro

Retrotrenden erbjuder former som vi känner igen för både dam och herr. Ofta är bågarna i en klassisk färgskala, oavsett om de är från en klassisk kollektion eller vintage. Den runda formen dominerar samt något kantigare former för herr och kattformer för dam. Inspirationen och referenserna är från 1950- och 1960-talet, men bågarna får ett nytt liv med uppdaterade detaljer och en känsla av nutid.

Trend 3: Medveten

Vi konsumenter är medvetnare och kräsnare än någonsin. Det har resulterat i högre krav på leverantörer, butiker och produkter. Vi vill veta hur bågarna har tillverkats, av vilket material och hur miljön påverkats. Den medvetna konsumenten dras ofta till retroinfluenser, men fascineras lika mycket av nya material och kreativa lösningar.

Trend 4: Stilren

I den stilrena trenden finns enkelhet och känsla för detaljer och sirlighet i såväl runda som kvadratiska former och i pilotmodell. Skalmarna är ofta nätta och smala samt gjorda i metall. Genomtänkt komfort står i fokus. Detaljerna är diskreta och väljs med kvalitet och stil i åtanke.


Johanna Davidsson

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.