VIP–biljetter är ingen ny företeelse i livebranschen.
Jag köpte själv en biljett till Britney Spears så kallade Golden Circle en gång. För runt 4 000 spänn fick man sitta i en tre till fyra procent bekvämare stol och se henne dansa och mima ur ett grodperspektiv.
Den VIP–kommersen lever och frodas i dag.
I sommar kostar det exempelvis 3 675 spänn att ställa sig i Metallicas exklusivaste publikzon på Ullevi. Förutom tillgång till bandets Golden Circle får man en drinkbiljett, en t–shirt och lite annat krimskrams med hårdrocksbandets berömda logotyp.
Fansen kan tälta hur mycket och hur länge de vill. Vill de ha bästa möjliga platser måste de hosta upp.
Men även om VIP–priserna ofta är löjeväckande är det förstås rimligt att en stor arena med läktarplatser och parkett har olika priser för olika sektioner. Det går trots allt även att se Metallica för 475 spänn, även om det är kikarläge på de platserna.
Men på festivaler?
Det är modern idioti, som får en att undra vad VIP egentligen står för.
Very Important Person? Eller Very Idiotic Price?
Det går mot festivalens natur att segregera och kategorisera sin publik efter storleken på dess bankkonton. Plötsligt blir det något annat än musiken som står i centrum. Det har gått för långt.
I Sverige har fenomenet smugit sig in via Summerburst.
Edm–partajet har genom åren utmärkt sig genom att dela upp sitt festivalområde med olika läktarsektioner – ju dyrare desto bättre – där man kan stå och skvimpa med sitt rosévin och titta ner på pöbeln som betalat ordinarie biljettpris. Det är Stureplansversionen av en rockfestival.
Förutom de ”vanliga” VIP–biljetterna för 4 000 kronor kan man i år slå till på en så kallad VIP Box. Kostnad: 30 000 – för en dag.
Då får man premiumutsikt, tillgång till finare toaletter samt en egen kypare, så att man leka herrskap och tjänstefolk. Tio biljetter ingår i priset. Untz untz, baby.
Ännu värre är dock sommarens nykomling på festivalhimmelen – Lollapalooza.
Artister som Foo Fighters, Travis Scott och Hellacopters signalerar inte direkt stekarfestival. Men vänta bara.
På Lollapalooza kan man köpa VIP–biljett för 5 000 kronor, men gör man det riskerar man att bli betraktad som en luffare.
På Lollapalooza är det Platinum–biljett som gäller. Kostnad: 20 000 kronor.
Då får man inte bara möjligheten att äta obegränsat med snacks och tillgång till fri läsk. Man kan glassa i en lyxlounge, bajsa i en lyxtoalett och se konserterna från lyxigaste platserna.
Men hur ska man ta sig mellan konserterna och loungen, tänker du?
Ska man behöva GÅ genom området, fyllt med en massa VANLISAR?
Nej, nej. I biljetten ingår även fri transport, med golfbil, mellan scenerna och loungerna.
Lycka till med att se värdiga ut i en sån transport, kära stekare.
Det är bara så dumt allting.
VIP–fakta
Lollapalooza
• VIP–biljett: 4 950 kronor för tre dagar.
• Ingår: Speciell läktarplats, tillgång till VIP–lounge, egen snabb–entré, gratis läsk och snacks, ”premium”-toaletter, mini–spa.
• Platinum–biljett: 19 950 kronor.
• Ingår: Allt ovan, samt ”exklusiva” läktarplatser, transport med golfbil, snabbare snabb–entré, transport från centrala Stockholm, egen lounge med ”specialmeny”, förvaringsskåp. massage, goodiebag, lyxtoaletter.
Summerburst
• VIP Box-biljett: 30 000 för en dag, 45 000 för två.
• Ingår: Entré för tio personer, egen ingång, egna toaletter, ”unik panorama utsikt” över området, personlig kypare.
Way Out West
• VIP–biljett: 3 995 kronor för tre dagar.
• Ingår: Egen snabbentré, en ”colllectors”–biljett, tillgång till VIP–område.
• Premiumbiljett: 2 495 kronor för tre dagar.
• Ingår: Egen snabbentré, 10 procents rabatt på mat och dryck.