Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu är kjol på män hett
– kilten en storsäljare

Kiltar – männens nya sommarplagg?
Foto: Sang Tan
Arbetskjolen blir allt mer populär.
Foto: baklader.com
Byggjobbare i kilt.
Foto: Cornelia Nordström

Kjolen har blivit så het att försäljningen av arbetskiltar ökat kraftigt hos företaget Blåkläder.

– Man kan röra sig väldigt fritt i den, säger Kalle Larsson på Blåkläder till Dagens Industri.

En varm sommardag är förstås kjol både luftigt och bekvämt, oavsett vad som finns under den.

– Jag gillar allt som är lite udda och det var därför jag köpte kjolen. Sedan upptäckte jag att den var rörlig och att jag fick plats med mina knäskydd under den, vilket inte var möjligt med mina shorts, säger plåtslagaren Rickard Kjellstrand till Dagens Industri.

Tydlig trend – fler använder kilt

Arbetskilten kom ut på marknaden för flera år sedan och köps framför allt in av företag med arbetare som är ute i varmt väder på sommaren.

Trenden är tydlig. Kilten har visserligen varierat i försäljning från år till år, men de senaste åren märks en förändring – försäljningen har fyrdubblats.

– Man kan röra sig väldigt fritt i den och många som använder kilten vill skapa sin egen image. Det kanske är personer med attityd som vågar sticka ut som bär den, säger Kalle Larsson till Dagens Industri.

"Manlig nog att bära upp den"

Enligt Dagens Industri syntes också kjolen bland byggjobbarna på Sweden Rock Festival i Sölvesborg förra året.

– Alla skrattar när jag har på mig den, men jag tänker att jag är manlig nog att bära upp den, säger Rickard Kjellstrand till Dagens Industri.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.