Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nirvana förändrade världen med "Nevermind"

Skitiga slynglar. Krist Novoselic, Dave Grohl och Kurt Cobain med en okänd beundrare på MTV Video Music Awards 1993. Foto: Mark J. Terrill
Det räcker med att kolla hur de stora hårdrocksbanden, som Europe och Bon Jovi, såg ut på den tiden. Målet var öppet.
Kurt Cobain och hans Nirvana var först på bollen och besegrade en hel värld.
20 år senare berättar vi historien om den epokgörande "Nevermind" - en rockklassiker som sålt fler exemplar än något album från Rolling Stones eller Guns n' Roses.

FAKTA

Den 29 september återutges "Nevermind" i ett antal olika varianter. Från den ursprungliga skivan i remastrat skick till en fem-cd-box. Den innehåller bland annat originalinspelningen av "Smells like teen spirit" som bandet gjorde i rep­lokalen på en enkel bandare.
"Nevermind" hade arbetsnamnet "Sheep".
Trots att den gamle trummisen, Chad Channing, medverkar på skivan ("Polly") fick han varken credit eller royalties.
Kurt hade sett en film om undervattenförlossningar och försökte köpa loss en bild där barnet tittar fram ur modern. Men bilden var inte till salu. I stället valde man bilden på den simmande babyn som ett tag var bannlyst på Youtube. Spencer Elden, som "babyn" heter, har skojat om att han är "världens största porrstjärna" eftersom så många sett honom naken.
Försäljningen av deon Teen Spirit rakade i höjden sedan låten blev en hit. Men Kurt Cobain tog titeln från en mening som en vän hade klottrat på hans sovrumsvägg: "Kurt smells like Teen Spirit".
När skivan skulle mixas ville Cobain ta bort mellanregistret i ljudbilden för att det skulle låta Black Sabbath. Då kallades Slayers producent, Andy Wallace, in för att rädda situationen.
"Nevermind" är världens genom tiderna 28:e bäst säljande skiva. Stadigt i topp ligger Michael Jackson med 110 miljoner sålda exemplar av "Thriller".
Samma dag som "Nevermind" gavs ut kom även två andra, ­massiva genombrott: Primal Screams ­"Screamadelica" och Red Hot Chili Peppers "Blood sugar sex magik".
Stephen Thomas Erlewine på Allmusic slog fast att Nirvana med "Nevermind" populariserade den så kallade generation X och slackerkulturen.

Förmodligen handlar det om timing. ­Precis som när Beatles slog igenom i "The Ed Sullivan show". Nirvana kom i exakt rätt ögonblick. Precis som Beatles 30 år tidigare. Eller snarare; "Nevermind" kom exakt rätt. Över en natt förändrades allt. Och folk blev som förryckta. Jag minns hur jag gick in på Åhléns på den tiden fantastiska skiv­avdelning i centrala Stockholm och till och med kostymnissarna stod och köade med "Nevermind" i näven. Plötsligt var det inte längre Stones, Guns n' Roses eller för den delen Europe som var ­coolast och hårdast och argast i livet. Nu var det några skitiga slynglar med bister uppsyn och ny klädkod som regerade. Foto: Andreas L Eriksson
- De hade rätt attityd, var punk, förställde sig inte och de var sanna mot stunden. Ytan var inte ytlig. Man var den man såg ut som. Det där var oerhört inspirerande, säger den svenske sångaren Christian Kjellvander som bodde i Seattle när det exploderade.
Men det fick också konsekvenser. Inte minst för hårdrockarna. 1991 tog Joey Tempest en time out. Andra pudelrockare följde efter.
- Grungen gjorde att intresset för det som vi pysslade med avtog, säger trummisen Anders Johansson i Hammerfall.
- Plötsligt var det helt ute med långa och invecklade gitarrsolon, suckar Jonas Hansson som lade Silver Mountain i malpåse och drog till staterna för att göra sig ett namn i filmmusikbranschen.
Men Nirvana slog inte bara undan benen på hårdrocken. Populärmusiken skulle aldrig vara sig lik igen efter deras genombrott.

"Omöjligt att inte ryckas med"

- Det var omöjligt att inte ryckas med. Jag hade spelat lite trombon tidigare och typ sjungit i duschen innan. Men när vi hörde Nirvana började jag och min bror Gustav att spela gitarr. Efter en audition blev jag sångare i Ikaros. Det var mitt första band. Vi spelade uteslutande Nirvanacovers. "Polly" var den första låten jag sjöng. Den är så enkel, berättar Christian Kjellvander.
Även livsstilen förändrades. Medlemmarna i Nirvana klädde sig i klänning, slog sönder instrument och drev med alla, inklusive sig själva. Fansen började klä sig i lågpriskedjornas flanell­skjortor och snart var det högsta mode att se ut som en otvättad skogshuggare på väg till en stökig bar. Det blev inne att vara dyster och sarkastisk. Också filmer, tv och böcker tog efter. Plötsligt kunde man höra punk­musik i tv-reklamen. Det var okej att vara lite skitigare och lite mer individuell.
- Vi flyttade hem till Sverige samtidigt som "Nevermind" släpptes och Nirvana slog igenom. Och jag tänkte att "herregud det där är ju min hemstad - min musik, mitt mode, allt". Plötsligt fanns Seattle­scenen överallt.
Nirvana var stora i hem­staden och vakna skivköpare hade fått upp ögonen för debuten. Men de var fortfarande ett undergroundband när de tre bandmedlemmarna i april 1990 klämde in sig i Kurt Cobains rishög till bil och körde de 300 milen nonstop upp till producenten Butch Vigs studio i Madison i del­staten Wisconsin.
- De hade förmodligen inte duschat på en vecka, säger Vig om sitt första möte med de blivande superstjärnorna i Rolling Stone.

Kurt Cobain fick sova i bilen

Ett år senare spelade man in fler låtar. Då med Dave Grohl (senare Foo Fighters) på trummor.
- De var lyckliga och festade hela nätterna på stranden och spelade in på dagarna, minns Vig.
När bandet återvände hem till Seattle efter inspelningarna av plattan hade Cobain blivit vräkt. Hans tillhörigheter var nerpackade i några lådor som placerats utanför hans hus. Han fick sova i bilen samtidigt som skivbolaget lade sista handen vid skivan som skulle sälja 30 miljoner exemplar och göra honom till mångmiljonär.
Men det var ändå lyckliga tider för Kurt. Butch Vig vittnar om hur Cobain för det mesta var på bra humör.
- Visst, det hände att han satt tyst i ett hörn i flera timmar - men han var vid gott mod när vi spelade in, berättade Butch Vig för Guitar World 2001.
Kurt Cobain hade ännu inte utvecklats till fullblodsnarkoman och trots att det vimlar av knarkreferenser på skivan handlar den i grund och botten om vänner, grannar och gamla flickvänner.

"Det var helt otroligt"

Thomas Johansson på Live Nation befann sig i Seattle med Roxette i samma veva som grungen exploderade i efter­dyningarna av "Nevermind".
- Vi åkte ner till en klubb för att kolla Pearl Jam och några andra grungeband, och det var helt otroligt. Jag hade inte upplevt något liknande sedan jag såg The Clash och Sex Pistols på Embassy i London på 70-talet, eller The Who och Kinks på Marquee på 60-talet - så stort var det.
Sommaren 1992 såg jag dem på ­Roskilde och redan då var det ganska uppenbart att något inte stod rätt till. Knappt två år senare tog sångaren sitt eget liv.
Efter "Nevermind" började det satsas hej vilt på alternativa band, nu när den gamla hand­boken för framgång inte fungerade längre.
"Ingen satt inne med svaren när det gäller vilket av alla hundratals band med sura, obstinata, skitiga medlemmar som skulle slå nästa gång", skrev Jon Pareles i New York Post.
Frågan om skivans inflytande har debatterats inför jubileet. Klart är att "Nevermind" inte spelas lika ofta i dag som för 15-20 år sedan, men ­skivans inflytande är fortfarande enormt.
- I dag är det ingen som minns grungen och så här i efterhand känns det nästan ofattbart att "Nevermind" kunde bli så stor. Hade den kommit i dag hade det nog inte hänt nåt. Men titta på Sweden Rock. Hårdrock är stort, säger Christian Kjellvander.