Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Netflix vädjar – efter farliga utmaningen

Skådespelerskan som spelar en mamma i filmen, navigerar sig genom livet med förbundna ögon.
Foto: MERRICK MORTON / AP TT NYHETSBYRÅN
En ny skräckfilm med amerikanske skådespelerskan Sandra Bullock har skapat inspiration till en ”Bird box” utmaning i sociala medier.
Foto: CHARLES SYKES / AP TT NYHETSBYRÅN
Netflix ber i ett inlägg på Twitter att utmaningen måste ta slut.
Foto: ELISE AMENDOLA / AP TT NYHETSBYRÅN

Skådespelerskan Sandra Bullock är just nu aktuell med filmen ”Bird box”. I filmen navigerar hennes rollkaraktär genom livet med förbundna ögon.

Nu har en utmaning börjat spridas på sociala medier i ”Bird box”-anda. 

Netflix vädjar i ett inlägg på Twitter att utmaningen måste ta slut.

– Snälla skada inte er själva, skriver Netflix på Twitter.

Samtidigt har bolaget anklagats för att själva startat trenden för att sätta fokus på filmen.

En ny skräckfilm med amerikanske skådespelerskan Sandra Bullock har skapat inspiration till en ”Bird box” utmaning i sociala medier.

Skådespelerskan som spelar en mamma i filmen, navigerar sig genom livet med förbundna ögon. Rollkaraktären bär ögonbindel för att undvika att se mystiska och hemska saker att hända. 

Detta har lett till att flera personer publicerat klipp där de utför vardagliga sysslor med förbundna ögon.

Flera skadade efter klippen

Enligt Eonline har flera personer skadats i klippen, där bland annat en person hamnade farligt nära en väg full med trafik, och personer som springer i lägenheter, trädgårdar och skogar.



Resultatet slutar oftast med att de snubblar och ramlar omkull.

Det just nu mest populära Youtube-klippet på fenomenet passerade två miljoner visningar under nyårshelgen.

Nu ber Netflix att ”Bird box"- utmaningen måste sluta, innan någon gör sig illa. 


https://twitter.com/netflix/status/1080525103593512962?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1080525103593512962&ref_url=https%3A%2F%2Fklara.xpr.dex.nu%2Fedit%2F4be07bb0-ade6-4c2a-9e47-67109749a706

”Vi vet inte hur det startade, och vi uppskattar kärleken, men ’Boy’ och ’Girl’ (Bullocks barn i filmen) har bara en önskan för 2019 och det är att ni inte hamnar på sjukhus på grund av memes”, skriver Netflix på Twitter. 

Rollfigurerna måste bära ögonbindel

"Bird box" hade premiär 21 december förra året. I filmens handling tvingas rollfigurerna bära ögonbindel, eftersom människor begår självmord om de får syn på en sorts onda monster.

En vecka efter premiären, 28 december, av "Bird box" meddelade Netflix själva att 45 att miljoner människor sett produktionen.

27 december framfördes på Twitter att Netflix retweetade "Bird box"-memes från botar för att öka intresset för filmen. Detta baserat på att kontona hade få följare och flera av dem var skapade under de senaste veckorna.



Netflix själva har förnekat att de retweetat bots.

Newstatesman.com skrev nyligen en artikel som tar upp det faktum att "Bird box"-challenge kan vara skapat av Netflix själva för att dra uppmärksamheten till filmen.

En genomgång som Inews gjort visar att intresset för utmaningen var lågt innan Netflix tweetade och varnade för den. Efteråt uppstår en snöbollseffekt då flera stora Youtubekonton plockar upp och gör "Bird box- challenge.

Expressen söker pr-byrån Isobar, som har hand om Netflix på den svenska marknaden.

Förutom Sandra Bullock medverkar även Trevante Rhodes, och ”Hollywood”-skådespelaren John Malkovich.


◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.