Det kommer säkert låta konstigt och kanske ses som ett slags förolämpning, men häng med: det är inte fel att tänka på Netflix relation med tjänstens användare som förhållandet mellan en människa och en hund.
Netflix har tränat oss att tro att det aldrig kommer någon reklam på tjänsten.
Så kommer ske inom en snar framtid.
Netflix har, för att fortsätta liknelsen, gett användarna leksaker och sagt att det är helt okej att dela dem – läs lösenord – med familj och vänner.
Nu, när vinden blåser hårdare, förändras reglerna. Även om det är ofrånkomligt och knappast överraskande, lär många sluta vifta på svansen.
Vi tar det från början och lite förenklat: Netflix dominerande streamingvärlden. Antalet användare växte stadigt. Föga förvånade ville andra globala företag ha en del av samma kaka. Nya tjänster som Disney Plus, HBO Max och Apple TV Plus dök upp. Konkurrensen hårdnande. På det växte sig bland annat TikTok och Fortnite och var ofta de som Netflix såg som sina närmaste rivaler i kampen om vår tid.
Som tidig marknadsledare har Netflix ett försprång. Det som förändrats är företagets strategi för att fortsätta att växa.
Det finns siffror som gällande att Netflix förlorar så mycket 500 miljoner dollar som en följd av att tjänstens användare delar lösenord med varandra; ta det med en nypa salt och tänk också på att det kan vara så att hälften eller fler av de som inte betalar för Netflix bestämmer sig för att strunta i att använda tjänsten om de måste skapa egna konton.
Netflix begränsar möjligheten att dela på konton
När Netflix nu på allvar ska begränsa möjligheterna att dela på ett konto behöver man vända blicken mot Sydamerika för att förstå vad det kan innebära längre fram.
Chile, Costa Rica och Peru har varit ett slags testmarknad: om flera personer delar på ett konto, tillkommer en avgift på cirka en fjärdedel av kostnaden. Denna extra avgift skulle i så fall landa på cirka 25-45 kronor i månaden för svenska användare beroende på vilket typ av konto man har. Notera att det inte bekräftat om samma metod ska avvändas i Sverige.
Netflix har konstaterat att företaget inte kommer trycka på en knapp och så gäller detta över hela världen. Planen är att börja i en region, sedan ta nästa och så vidare.
Netflix har nu börjat spåra användarens IP-adress. Med den informationen kan företaget be dig att verifiera om du använder ditt konto utanför det som kallas hushållet.
Den som är bekräftat i skrivande stund gör gällande att Netflix inte ”kommer debitera dig automatiskt om du delar ditt konto med någon utanför ditt hushåll”.
Det intressanta är naturligtvis om Netflix försök att begränsa delandet av konton kommer innebära att fler betalar eller om dessa personer i stället väljer en annan streamingtjänst.
Vad är svenska användare villiga att lägga på Netflix? Är det rimligt att ha en månadskostnad på 150-200 kronor – i vissa fall mer – för att du och din familj ska kunna se en säsong av ”Stranger things” eller en ny film med Adam Sandler och Jennifer Aniston?
Netflix har klappat oss på huvudet som tack för att vi använder tjänsten.
När tillväxten stannat av drar företaget hårdare i kopplet.
Om det ger positiv eller negativ effekt återstår att se.