Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenska Moa och Ellen gör succé i Sydkorea

K-pop succén i Sydkorea – duon skriver musik åt giganter
Cazzi Opeia och Ellen Berg är några av de mest eftertraktade låtskrivarna inom K-pop just nu.Foto: Julia Dansarie
”Sunshine” skriver låtar åt de mest välkända namnen inom k-popFoto: Expressen

Färska siffror från Spotify visar att K-pop musiken blivit en global miljardindustri.
Svenska låtskrivarduon Sunshine ligger bakom några av de största hitsen och allt fler svenska låtmakare öppnar ögonen för genren. 

– Jag tror att låtskrivare och producenter ser en möjlighet att få en liten del av kakan och vara med om det historiska som faktiskt händer just nu, säger Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker, ena halvan av duon. 

Ända sedan 90-talet har genren koreansk pop, kallad K-pop, varit populär i Asien. 2014 lanserade Spotify en spellista för K-pop och de senaste sex åren har lyssningarna på musiken ökat med mer än 1800 procent. K-popen i sig har fram till januari i år, spelats mer än 134 miljarder minuter på Spotify. 

Moa och Ellen gör musiken

I ett studiokomplex på söder i Stockholm sitter låtskrivarduon Sunshine, med Ellen Berg, 29, och Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker, 31. Där skriver de framgångsrika K-pop hits som gör succé världen över.

Moa och Ellen träffades på ett låtskrivarläger där man spånar idéer och skriver låtar. Båda kände direkt att de klickade. 

– Vi kompletterade varandra ”in good and bad”, säger Moa.

 

För Ellen och Moa fanns det ingen tvekan om att de skulle bli en duoFoto: Expressen

 

De hamnade sedan på samma musikförlag, Ekko Music, som har sin bas på flera ställen i världen, med huvudkvarter i Sydkorea. 

När förlaget öppnade studiokomplexet i Stockholm så delade Ellen och Moa studio.

– Då blev det självklart att vi skulle bli en duo, säger Moa. 

Har fått 160 miljoner visningar på Youtube 

Ellen och Moa jobbar nära en producentduo vid namn Moonshine, med Jonatan Gusmark och Ludvig Evers. De började skriva musik tillsammans och slog år 2017 igenom med hitlåten ”Peek-A-Boo” som de skrev åt den koreanska tjejgruppen Red Velvet, som hittills fått över 160 miljoner visningar på Youtube. Låten var den första hiten som de fyra låtmakarna gjorde tillsammans. Det är lika många visningar som Shawn Mendes har på sin video ” If I Can't Have You” som släpptes förra året. 

https://www.youtube.com/watch?v=6uJf2IT2Zh8

Ellen och Moa är ”topliners”, vilket betyder att de skriver texterna och melodin, medan Moonshine producerar musiken. 

– Vi gör två helt olika grejer men vi gör det tillsammans, säger Moa. 

I början av K-pop låtmakeriet var Moa och Ellen i Sydkorea flera gånger per år, för att knyta kontakter och arbeta på de olika bolagen, men även för att få en uppfattning om kulturen bakom musiken. 

– Vi kom på under en resa att det vore nice att presentera oss som Sunshine och Moonshine, säger Moa. 

https://www.instagram.com/p/Btf2q4uFtys/

”Det är pop med en liten twist”

De stora musikbolagen SM Entertainment, JYP och Big Hit Entertainment är giganterna på den koreanska musikmarknaden. 

Ekko musics förlag jobbar nära dessa bolag och vill man ha ett samarbete med låtskrivning så hör musikbolagen av sig och beställer en låt med olika kriterier på vad låten ska innehålla och förmedla. 

Ibland gör duon också låtar bara för att se om den kan passa för en specifik grupp.

Ellen Berg har tidigare studerat på MusikmakarnaFoto: Expressen
Som ”topliners” spelar de in vokalerna som de koreanska popbanden i sin tur översätter till koreanskaFoto: Expressen
På väggen i studion har de gåvor de fått från de olika koreanska popgruppernaFoto: Expressen

Så skiljer K-popen sig från västerländsk musik 

De berättar att processen bakom den koreanska popen skiljer sig från den västerländska popen och att arbetet bakom en K-pop låt är mer fritt än i västerländsk musik.

– Som kreatör och låtskrivare är det mycket mer intressant för man får lov att göra mer eftersom att det finns så många olika delar i en låt för att det är så många medlemmar i grupperna, säger Ellen. 

– Det är nästan som att spela lite teater och sätta sig in i rollen som artisten, tillägger hon. 

De berättar att inget är för galet eller för stort för K-pop. Utan det är snarare en genre där man kan komma med sina idéer och ofta är det uppskattat. 

– Det är pop med en liten twist, det är något lite extra, extra allt hela tiden, säger Ellen. 

Några av de mest kända låtarna inom K-popen har var för sig samlat på sig hundratals miljoner lyssningar med Blackpink, Red Velvet, EXO, Twice och BTS i spetsen. Spotify kunde meddela att den mest strömmade K-pop-låten de senaste sex åren på Spotify är BTS ”Boy With Luv” med mer än 390 miljoner lyssningar på Spotify och 711 miljoner visningar på Youtube. 

Även om dessa grupper tillsammans samlat in miljarder lyssningar, så kan listan göras ännu längre. 

K-popen nu miljardindustri

Spotify berättade nyligen att K-popen dominerar på Spotify med över 41 miljarder lyssningar. Den mest spelade gruppen på plattformen är BTS. Förra året var BTS den första gruppen från Asien att passera fem miljarder spelningar på Spotify och nu är gruppen uppe i åtta miljarder lyssningar.

För några veckor sedan släppte de sitt nya album ”Map of the soul: 7”, och Moa och Ellen är en del av maskineriet bakom låten ”We Are Bulletproof: The Eternal” på albumet. Låten ”On” på samma album är nu en av topplåtarna på Billboardlistan. 

BTS är störst inom K-popFoto: HANDOUT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Intresset hos svenska låtmakare

Duon tror att intresset för K-pop har blivit större för att folk öppnat ögonen för genren och att det är en cool grej att vara en del av och se hur mycket det sprider sig internationellt.

– Jag tror att låtskrivare och producenter ser en möjlighet att få en liten del av kakan och vara med om det här historiska som faktiskt händer just nu, säger Moa. 

De menar även att det inte längre bara är så att K-pop influeras av västerländsk musik, utan västerländsk musik inspireras mycket av den koreanska popen. 

– Därför tror jag att fler accepterar det, man förstår det nu, tillägger Moa. 

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.