Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall

Metallica hyllade den svenska publiken

Publicerad

Metallica lät fansen välja låtar - och hyllade sedan den svenska publiken.

STHLM Fields blev en folkfest som slog svenskt festivalrekord med hela 51 863 besökare sitt första år.

– Det är så fint att se de vackra ansikten som tillhör vår familj, säger James Hetfield.

Metallica lät fansen bestämma låtlistan för STHLM Fields på Gärdet. Och publiken i Stockholm verkade ha valt rätt - då James Hetfield med mannar hyllade publiken.

– Det är så fantastiskt att ser er igen, det har gått för lång tid, säger James Hetfield.

– Det är så fint att se de vackra ansikten som tillhör vår familj i Stockholm. Det här är för er, fortsätter frontmannen från scenen.

Spelade favoriterna

Tidigt i showen gick sångaren också ut i publiken för att hälsa, och möttes av öronbedövande jubel.

– Det känns bra här ute. Det är härligt att vara här, att leva, att må bra och vara med sin familj, säger Hetfield.

Bandet spelade fanfavoriter som "Whiskey in the jar", som vann omröstningen som skedde under spelningen, "Enter Sandman", "Nothing else matters" med flera. Och när tiotusentals jublade svarade bandet med kärlek.

Noterade rekordpublik

– Vackra Stockholm, tack så mycket. Ni får oss att må bra, säger James Hetfield från scenen.

Efter spelningen konstaterades det att första upplagan av STHLM Fields slagit publikrekord – hela 51 863 besökare noterades på Gärdet. Aldrig tidigare har så stor publik noterats på en svensk festival.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida