Britney Spears musik finns att hitta på både Itunes och Spotify. Foto: Kevin Mazur
Britney Spears musik finns att hitta på både Itunes och Spotify. Foto: Kevin Mazur

Skivbolagens superklipp

Publicerad
Uppdaterad
Spotify är ett klipp för skivbolagen. Sony gör just nu ett klipp på uppskattningsvis 116 miljoner kronor - men bolagen vägrar avslöja hur stor del av pengarna som tillfaller artisterna.
- Det är rent lurendrejeri och det är tragiskt, säger Roger Wallis, tidigare schlagervinnare.
För skivbolagen Sony BMG, Universal, Warner och EMI, som alla äger andelar i företaget, är dock Spotify hittills en lysande investering.
Det var i utbyte mot aktier till reapris som Spotify förra året lyckades få tillgång till de miljontals låtar man erbjuder.
Sony BMG äger sex procent av aktierna i Spotify - vilka i dagsläget beräknas vara värda 116 miljoner kronor.

"Får nästan ingenting"

Utöver aktierna får skivbolagen också ersättning i förhållande till hur många gånger deras låtar spelas av Spotifys användare.
- Om du synar Spotify visar det sig att det är rent lurendrejeri för artisterna och kompositörerna. Vi får nästan ingenting. Skivbolagen däremot, de fyra stora, får enorma mängder pengar, säger Roger Wallis, professor i multimedia vid KTH samt kompositör, till bland annat Melodifestivalvinnaren "Judy min vän".
- Om Spotify gör vinster så gör skivbolagen enorma vinster som de aldrig behöver betala ut till artisterna.

"Var en kalldusch"

Även de mindre skivbolagen ställer sig frågande till upplägget.
- Det var en kalldusch när vi fick veta att de stora bolagen har varit delägare i Spotify redan från början. Nu förstår man ju varför vi får så liten del av kakan. Ungefär 0,01 öre per klick, alltså för varje gång någon lyssnar på ens låt, säger Gillis Bengtsson på bolaget Swingkids till P1.

Ej kännedom

Samtidigt som tjänsten har hyllats unisont av både skivbolagen och Stim (Svenska tonsättares internationella musikbyrå) har många artister saknat kännedom om hur mycket de får i ersättning för sina streamade låtar.
- Det känns helt fel om det finns jättemycket pengar där och någon annan kommer att ta de pengarna istället för artisterna, säger rapparen Promoe till Studio Ett i P1.

Vägrar kommentera

De stora skivbolagen vägrar att kommentera hur mycket deras artister får i ersättning.
- Allt beror på hur man räknar och hur populär man är som artist. Men vad det ligger på kan jag inte kommentera, säger Per Sundin, vd på Universal music.
- Jag kan inte ge ut några siffror på hur mycket artisterna får, säger Mark Dennis, digitalchef på Sony music.
Fotnot: Expressen har förgäves sökt ansvariga på Spotify för en kommentar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag