Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rebecca och Fiona: Vi gör inte pop

Rebecca och Fiona är aktuella med sitt debutalbum. Foto: Henrik Montgomery / Scanpix
De är dj-duon som aldrig skulle släppa ett album.
Nu kommer det.
Med sin första skiva hoppas Rebecca och Fiona hitta en stor publik även utomlands.

FAKTA

REBECCA OCH FIONA



Är: Rebecca Scheja, 22 år, och Fiona Fitzpatrick, 25 år. Dj-duon från Stockholm blev känd genom SVT Plays serie "Rebecca och Fiona" som sändes i 12 avsnitt 2010. Programmen genererade totalt 1 293 830 starter på SVT Play.
Tidigare: Släpte sin första singel "Luminary ones" 2010. I år har de släppt singlarna "Bullets", If she was away/Hard" och "Jane Doe".
Aktuella: Med sitt debutalbum "I love you, man". Skivan är producerad av Rebecca och Fiona tillsammans med Adrian Lux och Carli. Skivan gästas av den amerikanske rapparen Spank Rock som sjunger på låten "Church is on fire".

På kort tid har Rebecca Scheja och Fiona Fitzpatrick blivit riksbekanta och turnerat med storheter som Robyn och housestjärnan Tiësto.
De är DJ-duon som producerar egen dansmusik och deras singel "Bullets" är en av de mest spelade på svensk radio i år.
I dagarna kom deras debutalbum "I love you, man". Ändå är det varken som diskjockeys eller låtskrivare de blivit kända, utan i den mer diffusa rollen som huvudpersoner i den tv-serie som sändes på SVT Play 2010 och som bar deras namn.
– Vad folk inte verkar fatta är att vi var dj:s före den där serien. Men det är inte så konstigt att folk skriver om den, serien är en av de största anledningarna till att vi blev så stora i Sverige. Den har betytt jättemycket, men det känns som man inte ser hela bilden om man hänger upp sig på den, säger Rebecca Scheja.

På turné i Asien

Hon och Fiona Fitzpatrick är just hemkomna från en turné i Asien och precis lagom jetlaggade för att med trovärdighet få till den smått apatiska min de använder när de poserar för bilder.
Det finns rätt många vid det här laget. Söker man på duons namn i pressarkivet Retriever får man drygt 1 600 träffar från det senaste året.
Rebecca och Fiona är bra på att synas, och bra på att få betalt för det. De har gjort reklam för sportkläder och finansierade en arbetsresa till Los Angeles genom att blogga för ett företag som säljer mineralvatten. Att de redan innan de släppt en skiva lyckats så bra med att berätta vilka de är har orsakat en viss förvirring kring vad de är. Till epiteten dj och producent lägger de nu artist.
– Det är mest här i Sverige som folk är lite förvirrade, men det är okej, vi gillar det, säger Fiona Fitzpatrick.
Rebecca Scheja fyller i:
– Utomlands finns en större förståelse för vad vi gör. Många här vill jämföra oss med Robyn eller Lykke Li, men vi gör inte pop. Vi är egentligen mer lika Swedish House Mafia.

Låtarna fanns redan

För bara ett år sedan sade duon att de aldrig tänkte släppa ett album. Det räckte med singlar och videor.
– De har tjatat på oss från skivbolaget, men det kändes inte som att vi behövde göra ett album. Sen satt vi en kväll och skrev ner våra låtar på en servett och då såg vi att de hörde ihop. Det var inte som att vi bestämde oss för att göra en skiva, vi hade redan låtarna, säger Rebecca Scheja.
Förväntningar på försäljningen av plattan är modesta, men förhoppningar är höga:
– Om 1 000 personer köper skivan kommer vi att vara nöjda. Men vi hoppas att det går bra utomlands. För att lanseras utomlands behöver man ett album, alla skivbolagen har frågat om vi har ett, och nu har vi det, säger Fiona Fitzpatrick.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!