Nadir Redone Khayat, Jonas Åkerlund och Alexander Skarsgård är tre svenskar som har jobbat med Lady Gaga. Foto: STELLA PICTURES/STEFAN SÖDERSTRÖM/ALL OVER PRESS
Nadir Redone Khayat, Jonas Åkerlund och Alexander Skarsgård är tre svenskar som har jobbat med Lady Gaga. Foto: STELLA PICTURES/STEFAN SÖDERSTRÖM/ALL OVER PRESS

De är svenskarna bakom Lady Gaga

Publicerad
Uppdaterad
En svensk låtskrivare, en svensk videoregissör och en svensk hunk.
Här är svenskarna som gjorde Lady Gaga till en världsstjärna.
Nadir Khayat, även kallad RedOne, kom från Marocko till Sverige som 19-åring för att besanna sin dröm om att göra musik. Sverige hade Roxette, Abba och Europe. Han ville göra musik som den de gjorde.
Han harvade runt i branschen i 14 år för en chans att nå toppen som producent och var nära att lägga av.
Då presenterades han för Lady Gaga av sin manager.
- När jag mötte Gaga föll allt på plats, säger RedOne till Wall Street Journal.
- Min manager ringde och sa att det fanns en tjej som jag borde träffa. Jag frågade om hon hade något skivkontrakt och han svarade att hon precis hade blivit kickad (från Def Jam).
RedOne beskrivs av Wall Street Journal som mannen bakom Gagas futuristiska dansmusik. Han har skrivit och producerat hitlåtarna "Just dance", "Lovegame" och "Poker face" från första skivan "The Fame". På "The Fame monster" har han skrivit och producerat fyra låtar, bland annat superhiten "Bad romance".
"Boys boys boys" på debutskivan skrev han och Lady Gaga faktiskt första gången de träffades.
- Vi åkte till studion och skrev den första dagen. Vi fick fantastisk kontakt.
- Vi gjorde rocklåtar med syntar. Ljudmässigt är låtarna uppbyggda som de flesta rocklåtar. På You Tube kan man hitta versioner av våra låtar gjorda av rockband, och det fungerar. Man kan spela dem akustiskt.

"Vi skapar allt tillsammans"

Enligt RedOne finns ingen uppdelning mellan honom och Gaga när de skriver musik.
- Vi skapar allt tillsammans från scratch. Hon är inblandad i processen från noll till dess att låten är färdig. Självklart litar hon på mig. Hon är ett proffs och så begåvad, och det får mig själv att bli bättre och bättre. Vissa artister kan vara kontrollfreaks, och det förstör magin. Med Gaga är det inte så, säger han vidare till Wall Street Journal.
RedOne är inte den enda svensken bakom Lady Gagas enorma framgångar. Jonas Åkerlund, som har haft ett nära samarbete med Madonna i flera år, regisserade videon till "Paparazzi". Den är en orgie i kläder, våld och galna hångel. Skvallerbloggaren Perez Hilton kallade videon "episk" när den kom.
Videon börjar med att Lady Gaga hånglar med sin älskare, spelad av Alexander Skarsgård.
- Älskar du mig, frågar hon honom på svenska.
De börjar sedan att gräla och Alexander Skarsgård kastar ner henne från en balkong. Hon framträder i resten av videon bandagerad, med krycka och sittande i rullstol.
Alexander Skarsgård är dock inte den enda svensken som får byta saliv med stjärnan. Hon hånglar också med tre svenska bröder, trillingar, som just nu arbetar med Anders Bagge, Laila Bagge Wahlgren och Bert Karlsson.

Videon blev en orgie i kostymer

Jonas Åkerlund har också regisserat "Telephone". Det skvallrades om videon på fan-bloggar i månader innan premiären. Även den videon är en orgie i galna kostymer.
- Hennes kläder är en viktig del i allt hon gör, så jag tog det i beaktande. Det som är bra med henne är att hon bryr sig mycket om både helheten och detaljerna. Hon är engagerad i allt som har att göra med hennes musik, utseendet, videon och framträdandena, har Jonas Åkerlund nyligen berättat i en intervju med Metro.
- Unga artister som Gaga, i kombination med internet, har hjälpt till att förändra musikvideon. Hon tog den tillbaka till 90-talet när de var roliga och folk tittade på dem och faktiskt pratade om dem.
Jonas Åkerlunds fru - stylisten Bea Åkerlund - har också varit viktig för Lady Gaga.
I en intervju med DN berättar Bea Åkerlund att hon flera gånger fick tacka nej till att arbeta med Lady Gaga eftersom hon var mammaledig. Första jobbet tillsammans var videon till "Paparazzi", som maken regisserade.

Har ett eget kreativt team

Lady Gaga har ett eget kreativt team, kallat Haus of Gaga. Hon har berättat i intervjuer hur hon ibland tvingas strida mot sina egna för att få igenom de banbrytande idéerna, till exempel som när hon uppträdde på en MTV-gala och numret avslutades med att hon hissades upp i ett rep med fejkblod utsmetat på magen och i ansiktet. En kommentar till paparazzijakten på prinsessan Diana.
Provocerande, menar vissa.
Förlösande, menar andra.
- Det är modigt att skapa sin egen stil och känsla, säger Bea Åkerlund till DN.
- Jag respekterar det, jag lever ju för sådana artister. Det får mitt jobb att bli mycket roligare.
Lady Gaga har i dag haft ofattbara en miljard visningar på You Tube. Där finns två officiella versioner av "Telephone", tillsammans har de haft över 61 miljoner visningar.
Bara för att ytterligare förklara Lady Gagas storhet bör det kanske tilläggas att r'n'b-stjärnan Beyoncé både var med i videon och bidrog till låten, ändå får hon nöja sig med att vara andranamnet bakom samarbetets verkliga stjärna: Lady Gaga.
Och bakom Lady Gagas enorma framgångar - en lång rad svenskar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag