Anders Nunstedt: Roligt men rörigt, Pink

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Pink kämpar frenetiskt för att få sin första arenaturné att lyfta. Arbetsinsatsen är imponerande, men det är först när stjärnan flyger i luften som showen blir något utöver det vanliga.
Men ska det inte handla om musiken, undrar du?
Det är en poäng, men inte Pinks.
Man kan säga mycket om hennes musik - det råder i alla fall ingen brist på hits - men det är knappast klassisk arenarock.
Låtarna har både energi och refränger, men de lyfter inte av sig själv.
Pink gör alltså helt rätt när hon bygger sin "Funhouse summer carnival tour" på specialeffekter från början till slut.
Med rutinen kommer säkert också förmågan att avlossa dem vid rätt tillfällen. Den äger hon inte riktigt än.

För även om det är häftigt att det händer grejer, från den ambitiösa luftturen i konsertens inledning via publiksurfningen inuti en jättelik uppblåsbar plastboll till den galna finalen där Pink sjunger partyhiten "So what" upp och ner svävandes över publiken, händer det lite f ö r mycket.


Pink kutar omkring
på scenen som om hon har en urballad jetmotor på ryggen och ibland måste man ta hjälp av bildskärmarna för att lyckas orientera sig fram till var hon befinner sig. Längst ut på scentungan? I rutschkanan? Vid körtjejerna? Liggandes på golvet framför sin gitarrist? Upp och ner i ett rep i scentaket?
Det är som att man hamnat i spegelrummet på ett funhouse - lustiga huset på svenska - med någon som håller på att tappa balanssinnet.
Japp, det är roligt - men det är också rörigt.

Trots ett bra band
, en aktningsvärd röst och en kämpaglöd som ter sig smått unik, även om Green Day inledde Ullevi-sommaren med liknande frenesi på ett lika kapat Ullevi (drygt 30 000 är fullsatt när scenen byggs upp på en långsida), blottar röran ojämnheterna i materialet.
Framför en publik som bara är på tå till hälften är det tydligt att Pink inte är någon Madonna eller ens Lady Gaga. Inte än.
Men nära ibland. Och då, vid de tillfällen allt klaffar, då bjuder showen på underhållning i världsklass.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag