Foto: Ross Gilmore
 Foto: Ross Gilmore

Aloe Blacc om Avicii: Var en överraskning

Publicerad

Det är sommarens stora hit.

Nu berättar soulrösten på Aviciis "Wake me up" om låten som tar över världen.

- Hans samtal var en överraskning, men jag gillar att experimentera, säger Aloe Blacc till RollingStone.com.

Den har klättrat på listor världen över.

Nyligen stod det också klart att Tim "Avicii" Berglings superhit "Wake me up" är sommarens mest spelade låt på Spotify i Sverige.

Men vem är det egentligen som sjunger på låten?

Jo, han går under artistnamnet Aloe Blacc och har tidigare släppt två album, "Shine through" (2006) och "Good things" (2010).

"Få respekt av nya fans"

För RollingStone.com berättar Aloe Blacc att det känns fantastisk att världen uppskattar hans text och säger också:

- Som sångare är det dessutom grymt att folk gillar ens röst. Jag är väldigt glad att jag har fått chansen att med min text och min röst få respekt av nya fans.

- En polare berättade för mig att han fick säga till en kollega som berömde Aviciis röst, "det är faktiskt inte Avicii som sjunger, det är Aloe Blacc".

Aloe Blacc, 34, och Avicii, 23, möttes först i Westlake Studios i Los Angeles - samma ställe som Michael Jackson spelade in "Off the wall" och "Thriller". Resultatet då blev låten "Black & Blue" - samtidigt såddes fröet till det som skulle bli "Wake me up".

En studiosession senare var låten klar.

Aloe Blacc.Foto: Simone Joyner
Tim Foto: John Shearer
- När jag skrev texten så kändes det som att jag gjorde ett starkt ställningstagande, men jag trodde aldrig att låten skulle beröra så många människor, säger Aloe Blacc.

"Mer och mer repetitiv"

I en tidigare intervju med RollingStone.com säger Avicii att det tog cirka två timmar att skriva "Wake me up".

- Det var en snabb process, det var inte så mycket tankeverksamhet bakom den.

Och när det gäller framgångarna med låten konstaterar den svenska dj-stjärnan:

- Det är löjligt. Det känns fortfarande inte som att jag har haft tid att inse vad som har hänt. Det finns en hel del dansmusik som har blivit mer och mer repetitiv, alltför fokuserad på "the dirty drop". Jag har alltid var mer intresserad av housemusikens melodiska delar.

I mitten av september kommer Aviciis debutalbum "True". Den 16 augusti premiärspelades skivans andra singel, "You make me", i Pete Tongs radioshow på BBC Radio 1 - och ja, det är Salem Al Fakir som sjunger på den.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag