Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mulliga modeller - inget för "vanliga"

Kläddesignern Mark fast vill ha mulliga modeller. Foto: Jeff Moore/Bulls
Mulligmodeller hyllas i regel av allmänheten - men kan ha motsatt effekt på klädköpare.
Enligt en ny undersökning från Arizona State University får plus-size-modeller även normalbyggda kunder att känna sämre självkänsla.
Smala modeller eller lätt överviktiga? Det var frågan i en ny undersökning där marknadsföringsprofessor Naomi Mandel ville utreda vilken effekt de olika typerna hade för självkänslan hos kunderna. På så vis även om smala modeller kan bidra till ätstörningar. Vissa av svaren kom dock som en överraskning.

Inga modeller bäst

Det visade sig till exempel att de normalbyggda kunderna var mest lättpåverkade - de reagerade med sämre självkänsla på "något överviktiga" modeller än på "något smalare".
De överviktiga personerna i undersökningen var lättare att tolka:
- Det tyckte inte om någon modell, oavsett storlek, sa Naomi Mandel till Wall Street Journal.
För dem var modeannonser helt utan modeller att föredra.
Modemagasinet V Magazine visar upp sina modeller i normal storlek. Bilden är en skärmdump från magasinets hemsida.