Peter Andersson som Nils Bjurman och Noomi Rapace som Lisbeth Salander i filmatiseringen av "Män som hatar kvinnor". Foto: Yellowbird
Peter Andersson som Nils Bjurman och Noomi Rapace som Lisbeth Salander i filmatiseringen av "Män som hatar kvinnor". Foto: Yellowbird

Millenniums miljonsuccé

Publicerad
Uppdaterad
Stieg Larssons deckartrilogi om Lisbeth Salander och Mikael Blomqvist har på rekordtid slagit försäljningsrekord.
Försäljningssiffrorna är nu uppe i 60 miljoner och bäst säljer Larsson i USA.
- Som vän är man väldigt stolt, säger journalisten och författaren Kurdo Baksi.
Intresset för den avlidne deckarförfattaren Stieg Larssons böcker är enormt och trilogins rättigheter har sålts till ett 50-tal länder.
Nu har försäljningen nått över 60 miljoner exemplar på de tre titlarna "Män som hatar kvinnor", "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes".
Hollywoodfilmatiseringen av trilogins första del har svensk premiär den 21 december. Det väntas driva på försäljningen ytterligare.

"Blir intressant"

- Det blir intressant att följa den utvecklingen eftersom vi vet att den svenska filmatiseringen gav en rejäl skjuts till bokförsäljningen, säger Eva Gedin, förlagschef på Norstedts.
Intäkterna från Stieg Larssonrättigheterna samlas i bolaget Moggliden AB som drivs av Stiegs bror och pappa, Joakim och Erland Larsson. I den senast kända årsredovisningen framgår att man fram till april 2010 fått in 206 miljoner kronor, med ett resultat efter skatt på 146 miljoner kronor.
- Stieg hatade kapitalismen. Nu är det den som säljer hans böcker, säger den avlidne författarens vän Kurdo Baksi.

Ger bidrag

Larssons familj har gett bidrag till bland annat tidningen Expo, journalistförbundet, kvinnohusrörelsen och Röda korset.
- Man kan nog säga att Expos framtid är tryggad, säger Kurdo Baksi.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag