Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Zara trotsade SVT:s förbud i sändning

Foto: / SVEN LINDWALL
Foto: / SVEN LINDWALL
Foto: Sven Lindwall / SVEN LINDWALL

Zara Larsson kuppade i direktsändning.

SVT beordrade artisten att ändra kläderna inför mellanakten i Melodifestivalen.

Men loggan för Zara Larssons nya kollektion syntes ändå i sändning. SVT uppger att det inte är ett regelbrott.

– Det är inget varumärke, det står "Lush", säger Anette Helenius på SVT.

Zara Larsson, 19, planerade att uppträda med sin nya H&M-klädkollektion i finalen av Melodifestivalen 2017. Men när SVT fick nys om reklamkuppen tvingades de panikändra hennes nummer.

– De kommer att andra kläder på sig i direktsändning, kommenterade projektledaren Anette Helenius.

Melodifestivalens egna stylister ska ha tvingats sy upp nya scenkläder till de femton dansarna. Anledningen är SVT:s stränga regler gällande sponsring och reklam. Då dansarnas kläder är kopplade till Zara Larssons kollektion strider framträdandet alltså mot SVT:s regler.

 

LÄS MER: Därför missar Hasse avgörandet i finalen

 

Uppträdde med loggan

 

LÄS MER: SVT tvingar Zara Larsson till panikändring

 

Men när Zara Larsson uppträdde som mellanakt på Friends arena lyckades hon få med en del av loggan på H&M-kläderna i all fall.

Zara Larssons kollektion – som bär titeln ”Lush life” – syntes tydligt på hennes dansares kläder. Dansarna bar underkläder märkta med loggan medan Zara Larsson framförde sin medley och nya singeln ”Only you”.

SVT:s svar

Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, menar att texten som syntes på dansarnas kläder inte bryter mot reklamförbudet.

Skulle inte den här loggan vara borttagen?

– Nej, det är inte hela. Det står ju bara "Lush". Hela loggan är "Lush life".

Blir det här inte smygreklam ändå?

– Nej, det blir det inte.

Har ni kollat det här med era jurister?

– Nej men jag är så säker på min sak att jag vet att jag inte behöver göra det.

Och om ni fälls?

– Det vet jag att vi inte kommer göra. För det är inget varumärke, det står "Lush", hävdar Anette Helenius.

 

LÄS OCKSÅ: Zara Larsson hyllas för sin mellanakt

Zara Larsson spelar i Sverige

Melodifestivalen är inte enda chansen i år för svenskar att se Zara Larsson på hemmaplan.

Det är redan klart sedan tidigare att artisten kommer till Gröna Lund i Stockholm, Summerburst i Göteborg och Brännbollsyran i Umeå i början av juni.

Under april turnerar Zara Larsson i USA och hon har flera Europa-konserter inbokade under sommaren.

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.