De gick vidare i deltävling 3
Vidare till final
Charlotte Perrelli – ”Still young”
Tusse – ”Voices”
Vidare till andra chansen
Alvaro Estrella – ”Baila baila”
Klara Hammarström – ”Beat of Broken Hearts”
I pausen mellan låtarna och att resultatet skulle presenteras i kvällens Melodifestival passade programledaren Jason ”Timbuktu” Diakité på att släppa en ny låt.
Inför miljonpublik på bästa sändningstid lanserade Timbuktu tillsammans med Mapei låten ”Viva”.
– PR-värde är ett diffust begrepp, visst man kan alltid prata om antalet minuter inför x antal miljoner människor, vad skulle det kosta att köpa motsvarade reklamtid? Det är inte riktigt jämförbart. Då skulle man prata om miljonbelopp på exponeringsvärdet av att köpa motsvarande reklamslotar i ”prime time”-tv. Då pratar man miljonbelopp för den tiden, vad det skulle kunna vara värt i PR-värde, säger Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och grundare till kommunikationsbyrån Passion Lab.
Men det handlar också om hur artisten efter släppet presenterar sin låt.
– PR-värdet har ett mångmiljonbelopp, men när man ska plocka ner det till ett kommersiellt värde för artisten i fråga, då är det dels antalet streams eller vilken slags omsättning du kan ha på låten, och då pratar vi inte mångmiljonbelopp, men möjligtvis hundratusentals kronor.
Värt mer än abra pengar
Men låtsläppet har inte bara ett ekonomiskt värde. Enligt varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon stärker det också Timbuktus varumärke.
– Han breddar ytterligare sin potentiella fans- och målgrupper, och kanske förlänger och förstärker sitt varumärke över tid, och det har också ett slags värde.
– Om ett företag hade köpt reklamtiden så skulle det ha kostat många miljoner.
Programleda Mello och samtidigt släppa en låt på bästa sändningstid, det är självklart för Timbuktu?
– Ur mitt perspektiv är det en no-brainer. Han har den ovanliga förmågan att var han än dyker upp så behåller han fortfarande sin kredd och integritet. Han har alltid gått sin väg och stått för sina grejer och dessutom kunnat vara med och delta i mer folkliga sammanhang.
– Han riskerar absolut ingenting, utan har allt att vinna på det här, säger Niklas Turner Olovzon.
Draget hyllas dessutom av Expressens musikrecensent Anders Dahlbom.
– Med tanke på vilken situation som nöjesvärlden befinner sig i just nu. Det finns inte så många möjligheter att visa upp sig på konserter eller spelningar. Det är klart att en sån här möjlighet att spela upp låten för en miljonpublik, det är svårare att få en större publik till ett singelsläpp än det här, säger han.