Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SVT:s agerande efter okända reklamkuppen

På Starstudios blogg marknadsfördes bland annat Linnéa Henrikssons örhängen.Foto: NAINA HELéN JÅMA/TT / TT NYHETSBYRÅN
På Instagram publicerades bilder på bland annat Dotter.Foto: PELLE T NILSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY

Pr-byrån Starstudio publicerade bilder på Melodifestivalens programledare Linnéa Henriksson i syfte att marknadsföra smycken, vilket strider mot SVT:s regler.

Något Medierna i P1 var först med att rapportera om.

Samtidigt har bilder på artisterna legat kvar på Instagram där smycken marknadsförs på samma sätt.

Efter Melodifestivalens Andra chansen publicerade pr-byrån Starstudio flera bilder på programledaren Linnéa Henriksson och marknadsförde de smycken hon bar, något Medierna i P1 har rapporterat.

På deras blogg har pr-byrån skrivit vilket företag bland annat programledarens örhängen och ringar kommer ifrån.

I Medierna i P1 säger SVTs presschef Camilla Hagert att de inte ser det som produktplacering, men att kanalen har agerat.

– Det är inte okej att de använder Melodifestivalen som varumärke för att marknadsföra sina produkter, säger Camilla Hagert i Medierna i P1.

I ett sms till Expressen skriver Molly Brunner, Melodifestvialens pressansvariga:

”När vi upptäcker att någon utnyttjar vårt varumärke agerar vi. Vi bad hemsidan/Instagramkontot i fråga att plocka ner skärmdumparna tidigare i veckan”.

LÄS MER: Melodifestivalen 2020 – allt inför finalen: Artisterna och låtarna 

Marknadsförde smycken på Instagram

Pr-byråns blogg är numera lösenordsskyddad. Men på byråns Instagram låg flera bilder på artister som medverkar i Melodifestivalen kvar på lördagen.

Bland annat syntes finalaktuella Robin Bengtsson, Anna Bergendahl, Dotter och The Mamas i flödet.

Bilderna var dels skärmdumpar från framträdanden i Melodifestivalen och dels bilder från en presskonferens inför musiktävlingen.

Till bilderna marknadsför pr-byrån smycken och klockor som syns på artisterna artisterna.

”Det är inte okej att använda våra program/varumärken i kommersiellt syfte”, skriver Catarina Wilson, kommunikatör på SVT i ett sms till Expressen och menar att man varit i kontakt med Starstudio och bett dem ta bort bilderna.

Expressen har varit i kontakt med Starstudio som har varit i kontakt med SVT och nu plockat ner bilderna från Instagram.

Här vinner The Mamas Melodifestivalen 2020: