Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

SVT:s agerande efter okända reklamkuppen

På Starstudios blogg marknadsfördes bland annat Linnéa Henrikssons örhängen.
Foto: NAINA HELéN JÅMA/TT / TT NYHETSBYRÅN
På Instagram publicerades bilder på bland annat Dotter.
Foto: PELLE T NILSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY

Pr-byrån Starstudio publicerade bilder på Melodifestivalens programledare Linnéa Henriksson i syfte att marknadsföra smycken, vilket strider mot SVT:s regler.

Något Medierna i P1 var först med att rapportera om.

Samtidigt har bilder på artisterna legat kvar på Instagram där smycken marknadsförs på samma sätt.

Efter Melodifestivalens Andra chansen publicerade pr-byrån Starstudio flera bilder på programledaren Linnéa Henriksson och marknadsförde de smycken hon bar, något Medierna i P1 har rapporterat.

På deras blogg har pr-byrån skrivit vilket företag bland annat programledarens örhängen och ringar kommer ifrån.

I Medierna i P1 säger SVTs presschef Camilla Hagert att de inte ser det som produktplacering, men att kanalen har agerat.

– Det är inte okej att de använder Melodifestivalen som varumärke för att marknadsföra sina produkter, säger Camilla Hagert i Medierna i P1.

I ett sms till Expressen skriver Molly Brunner, Melodifestvialens pressansvariga:

”När vi upptäcker att någon utnyttjar vårt varumärke agerar vi. Vi bad hemsidan/Instagramkontot i fråga att plocka ner skärmdumparna tidigare i veckan”.

LÄS MER: Melodifestivalen 2020 – allt inför finalen: Artisterna och låtarna 

Marknadsförde smycken på Instagram

Pr-byråns blogg är numera lösenordsskyddad. Men på byråns Instagram låg flera bilder på artister som medverkar i Melodifestivalen kvar på lördagen.

Bland annat syntes finalaktuella Robin Bengtsson, Anna Bergendahl, Dotter och The Mamas i flödet.

Bilderna var dels skärmdumpar från framträdanden i Melodifestivalen och dels bilder från en presskonferens inför musiktävlingen.

Till bilderna marknadsför pr-byrån smycken och klockor som syns på artisterna artisterna.

”Det är inte okej att använda våra program/varumärken i kommersiellt syfte”, skriver Catarina Wilson, kommunikatör på SVT i ett sms till Expressen och menar att man varit i kontakt med Starstudio och bett dem ta bort bilderna.

Expressen har varit i kontakt med Starstudio som har varit i kontakt med SVT och nu plockat ner bilderna från Instagram.

Här vinner The Mamas Melodifestivalen 2020: