Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SVT panikändrar efter Samir och Viktors lömska reklamkupp

Samir & Viktor tog sig till final i Melodifestivalen med bidraget "Shuffla". Foto: OLLE SPORRONG
Theoz logga visades upp för tre miljoner tittare som såg Melodifestivalen. Foto: SVT Play.

Samir & Viktor har gjort det igen.

Under duons nummer i Melodifestivalen visade 12-åriga artisten Theodor "Theoz" Haraldssons logga upp inför tre miljoner tittare – och nu har han släppt en singel.

Något som duon och skivbolaget konsekvent har förnekat skulle hända.

Att Samir & Viktor lyckats runda SVT:s regler mot reklam beskrivs som genialiskt av experter.

Samtidigt tvingas SVT nu agera mot duon.

"Det är kanske inte optimalt att han drar nytta av exponeringen i Melodifestivalen", skriver projektledaren Anette Helenius i ett sms.

För tredje året i rad har Samir & Viktor tagit sig till final i Melodifestivalen – den här gången med låten "Shuffla". 

Till sin hjälp hade duon internetfenomenet Theodor "Theoz" Haraldsson, 12, som har nära 116 000 prenumeranter på Youtube och 1,92 miljoner fans på appen Musically. 

I slutet av låten "Shuffla" dök tolvåringen upp på en skärm där han dansade tillsammans med Samir & Viktor – inför tre miljoner tittare.

Inför deltävlingen i Göteborg fick Samir Badran samtidigt flera varningar av SVT. Artisten har gjort flera reklamkupper i Melodifestivalen vilket har lett till böter hos Granskningsnämnden.

 

LÄS MER: Robert Gustafssons miljonkupp i SVT 

 

När Expressen ställde frågan om Theoz medverkande i Melodifestivalen inte är att betrakta som reklam förnekades det av såväl Samir & Viktor själva som SVT och skivbolaget Warner Music.

– De är vänner privat. Theo är ju känd för att shuffla och har också lärt Viktor att shuffla så när vi satt och bollade vad vi skulle göra med numret så tänkte vi att det skulle vara kul att bjuda in honom så att han får vara med på scenen, förklarade Robert Skowronski på skivbolaget Warner.

Theoz har släppt en ny låt

På frågan om Warner har något samarbete med Theoz svarade Robert Skowronski:

– Nej. Eller samarbete och samarbete, alltså han är inte signad hos oss. Han har inget skivkontrakt och har inte heller släppt något. Men vi jobbar ju med olika influencers som finns när vi promotar musik så på det sättet jobbar vi ibland med honom. Men vi har inget skivkontrakt så att säga.

Ni kommer inte att ge ut någon låt med honom?

– Nej, det är inget inplanerat. Det här är mer som en rolig grej. Just nu är Theo mer en Musically-profil och har inga visioner om att bli en artist.

Trots det har nu Theoz släppt en singel som som blev tillgänglig på Spotify vid midnatt.

"Det är inte vi. Han släpper den själv genom ett litet bolag", skriver Robert Skowronski i ett sms till Expressen.

Som lök på laxen syns den logga som Theoz använder både på omslaget till sin singel och egna kläder i en kort sekvens i programmet.

SVT agerar – efter Samir & Viktors reklamkupp

På frågan om hur han tror SVT kommer reagera svarar han:

"Han promotar ju inte nya låten genom Samir & Viktor i Mello så jag ser inget problem eller varför de skulle bli upprörda".

SVT beskriver Samir & Viktors kupp på scen som olycklig. Enligt projektledaren Anette Helenius strider den dock inte mot kanalens regler mot marknadsföring och reklam.

"Det är kanske inte optimalt att han drar nytta av exponeringen i Melodifestivalen i och med ett skivsläpp men SVT:s regler förbjuder inte detta när det inte handlar om en person som företräder SVT, som exempelvis en programledare. Vi har konstaterat att den grafik som används i bidraget inte är en logotyp", skriver hon i ett sms.

Samtidigt tvingas SVT agera och kanalen kommer att blurra loggan på Theoz jacka under finalen nästa lördag. Det beskedet ger Anette Helenenius samtidigt som fredagens viktiga genrep av andra chansen pågår.

"Den stora texten på LED-skärmarna är inte en logga. I nuläget har vi inga planer på att ändra den texten. Namnet på jackans rygg som syns i någon sekund kommer vi att blurra", skriver hon och fortsätter:

"När det gäller deltävlingen är vår bedömning att den korta sekund som loggan exponerades i bakgrunden inte var tillräckligt lång för en åtgärd men för säkerhets skull kommer vi att blurra den".

Men det slutar inte där – efter diskussioner med skivbolaget Warner har SVT beslutat sig för att göra ett ännu större ingrepp i numret.

"Vi tar även bort Theoz namn i stora bokstäver över alla skärmar bara för att vara på den säkra sidan även om det inte är en logga", skriver Anette Helenius.

Ni kommer inte be Samir & Viktor att ta bort Theoz inför finalen?

"Han kommer att vara kvar eftersom han inte har en roll som företrädare för SVT".

 

LÄS MER: Ilskan mot Perrellis miljonkupp i SVT 

 

När John Aleman, tv-expert och kommersiell direktör på mediebyrån Dentsu Aegis, satt sig in i fallet beskriver han det som ett genidrag.

– Jag tror faktiskt att Samir & Viktor har mer att tjäna på det här än Theodor. Det här påminner om ett fenomen som vi också har sett i exempelvis idrottstävlingar som Jerringpriset. På förhand trodde nog många att Sarah Sjöström skulle ta hem det men ridsporten lyckades mobilisera sina föreningar i landet att rösta på Peder Fredricson som vann, säger han och fortsätter:

– I det här fallet är Samir & Viktor supersmarta som använder sig av en ung influencer som sitter på så många prenumeranter och fans och som kan pusha för dem. Det är ett genidrag. Det är bara att lyfta på hatten.

Experten: "Genialiskt"

Samtidigt tror John Aleman att Theoz inspel i Melodifestivalen kommer ha en mindre effekt på 12-åringens affärer.

– Men det är klart att han närmar sig det här på ett professionellt sätt när han väljer att lansera ett par dagar innan finalen. Han får en kort exponering för sitt varumärke även om loggan kanske inte har så stor genomslagskraft.

John Aleman tycker också att Samir & Viktor är smarta som lyckats runda SVT:s regler.

– De rör sig inom spelets regler och jag vill ge både dem och Theodor en eloge.

Samtidig är det väl ett guldläge att lansera sig som artist i ett program med tre miljoner tittare, många som kollar på Melodifestivalen kanske inte känner till Theoz?

– Det är klart att det gynnar honom ett visst sätt, nu får han vara med och spela i det absoluta finrummet och använda Melodifestivalen som en plattform. Ur det perspektivet är genialiskt. Men jag tycker att det känns rumsrent. De här ungdomarna har säkert marknadsföringsmänniskor och rådgivare i kulisserna men de gör det på ett smart sätt utan att hamna i en gråzon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!