Över 3,5 miljoner tittare såg Benjamin Ingrosso vinna finalen i Melodifestivalen. Foto: OLLE SPORRONGÖver 3,5 miljoner tittare såg Benjamin Ingrosso vinna finalen i Melodifestivalen. Foto: OLLE SPORRONG
Över 3,5 miljoner tittare såg Benjamin Ingrosso vinna finalen i Melodifestivalen.  Foto: OLLE SPORRONG
Benjamin Ingrosso vann finalen med låten "Dance you off". Foto: OLLE SPORRONGBenjamin Ingrosso vann finalen med låten "Dance you off". Foto: OLLE SPORRONG
Benjamin Ingrosso vann finalen med låten "Dance you off".  Foto: OLLE SPORRONG
Nu ska han representera Sverige i Eurovision i maj. Foto: OLLE SPORRONGNu ska han representera Sverige i Eurovision i maj. Foto: OLLE SPORRONG
Nu ska han representera Sverige i Eurovision i maj.  Foto: OLLE SPORRONG

Så många såg finalen i Melodifestivalen

Publicerad

Över 3,5 miljoner såg Benjamin Ingrosso ta hem årets Melodifestivalen, enligt preliminära siffror från SVT. 

Siffrorna är lägre än fjolåret och på samma nivå som 2016. 

"Tittarsiffran visar att vi har ett fortsatt stabilt tittande på Melodifestivalen" skriver projektledare Anette Helenius i ett sms.

Benjamin Ingrosso åker till Portugal i maj för att representera Sverige i Eurovision. 

Det stod klart efter att artisten tagit hem lördagens final i Melodifestivalen med låten "Dance you off".

Benjamin Ingrosso vann efter att ha slagit vännen Felix Sandman – och själv förstod han först inte att han vunnit. 

Benjamin Ingrosso förbättrade därmed sitt resultat från fjolåret – raka motsatsen mot SVT. 


LÄS MER: Pernilla Wahlgren försvarar Benjamin Ingrosso

Så många såg finalen i Melodifestivalen

Enligt preliminära siffror från SVT sågs finalen nämligen av 3 551 000 tittare – vilket var drygt 243 000 färre än fjolårets final. 

"Jag är nöjd med tittarsiffran för årets final. Den visar att vi har ett fortsatt stabilt tittande på Melodifestivalen", skriver projektledare Anette Helenius i ett sms.

"Jag gläder mig särskilt över tittarnas många röster. Vi inledde årets turné med röstningsrekord för en deltävling och avslutade med röstningsrekord för en final", fortsätter hon. 

Finalen 2017 sågs av 3 794 000 tittare som var den högsta sedan 2016. 2016 sågs finalen av 3 464 000 tittare, enligt SVT.

"Det är så roligt att Melodifestivalen fortsätter att skapa ett sånt engagemang hos tittarna. Många tittar, många tycker, många röstar. Då har vi nått vårt mål med programmet", skriver Anette Helenius. 

Årets final i Melodifestivalen går till historien av fler anledningar – det blev nämligen en kaosartad sändning efter att Renaida fått sjunga sitt bidrag två gånger. 

Ljudhaveriet i Melodifestivalen

Artisten utbrast plötsligt – mitt under låten – att hon inget hörde. 

– Jag blev lite frustrerad och tänkte: "är det här ens möjligt". Sedan fortsatte jag och köra och tänkte att det kanske skulle bli bättre. Men det blev det ju inte! Då sade jag stopp, sade Renaida på lördagen.

Trots att hon fullföljde låten – och därmed bröt mot reglerna – gav SVT henne en ny möjlighet. 

– Jag hann inte säga mer än ”vi bryter” och då var hon på väg och sjöng igen med en refräng kvar. Då kände jag att vi låter henne sjunga klart och så gör vi om det efter, sade schlagergeneralen Christer Björkman.  

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag